Saját KB bal
Saját KB jobb

Kutyabarát Szlovénia – újratöltve

Három évvel ezelőtt már jártunk a gyönyörű Szlovéniában, és meg is osztottuk Veletek (kutyabarát) tapasztalatainkat. Most ismét elmentünk megnézni, hogy mi újság a szlovén kutyabarátsággal, de most kifejezetten a tengerparti részre koncentráltunk.

Kutyával fürdés a tengerben? No, de hol és hogyan? Mutatjuk!

A szlovén tengerpart ékszerdobozában Piranban töltöttük a legtöbb időt, és bár kijelölt kutyás strandja, fürdetőhelye nincs a városnak, lépten-nyomon kutyás helyiekbe és turistákba botlottunk. Korábbi tapasztalatunk is az volt mind Portoroz, mind Piran város tekintetében, hogy ugyan nincs kijelölt strandrész kutyások számára, de több szakaszon is láttunk kutyával fürdőzőket.

Több helyi kutyással is beszélgettünk, hogy mi a „szokásjog” errefelé a kutyás fürdőzésre vonatkozóan: bírságolnak-e, vannak-e viták kutyások és nem kutyások között itt ebből fakadóan… Az általános vélekedés az volt, hogy ha szól valaki, hogy itt márpedig nem fürdőzhetnek kutyával, akkor nincs vita – mivel nem kijelölt partszakaszon vannak – továbbállnak a kutyával, de az elmondások alapján az jött le, hogy itt a békés egymás mellett élés jellemző: ha azt látják a strandoló szomszéd társaságon, hogy nem vevők a kutya társaságra (ami nagyon ritka), akkor távolabbi partszakaszt néznek a gazdik. Nagy konfliktusok, viták nem szoktak lenni a kutyás kérdésből itt – ezt egyöntetűen elmondták többen is.

Mind Portoroz, mind Piran esetében, – ha arrafelé fürdőznénk kutyánkkal – ügyeljünk arra, hogy hirtelen mélyülő partszakaszok váltják egymást sziklásabb részekkel, úgyhogy figyeljünk arra, hogy biztonságosan landoljon a vízben kedvencünk.

A tengerpart mentén két kijelölt kutyás fürdetőhelyre is bukkantunk. Az egyik Izolában, mely már évek óta ismert a kutyások körében, a másik pedig Koper városában található. Ezt a kis körbekerített partszakaszt ottlétünk előtt nem sokkal adta át a város a kutyásoknak.

Mindkét fürdetőhely kapcsán le kell szögezni, hogy nem nagy területről van szó, és egyik sem igazán alkalmas arra, hogy egész napot eltöltsünk ott a kutyánk mellett lubickolva, de arra tökéletes megoldás, hogy a nyári nagy melegben a négylábúnk le tudja magát hűteni a kristálytiszta tengervízben.

Izolában nehezítő tényező, hogy sziklás a partszakasz, ahol a kutyás strand kijelölésre került, de rutinos gazdik és kutyák hamar megtanulhatják ezt használni, kellő körültekintés mellett.

kutyás fürdőhely - Izola

A Koperben kijelölt szakasz egy friss kezdeményezés eredménye volt, olyannyira, hogy még a helyi turista információs irodában sem tudták megmondani, hogy pontosan hol helyezkedik el. Egy szlovén újságcikk képei alapján próbáltuk betájolni az elhelyezkedést néhány helyivel, de aztán egy környéken kutyát sétáltató úriember pontosan útba igazított minket.

A frissen nyírt füves, gondosan körbekerített területen egy kisebb partszakaszon be tudnak menni a kutyusok. Hatalmas előnye, hogy nagy kövekkel lépcsőszerűen elősegítették a bejutást a vízbe kis – és nagytestű kutyák számára egyaránt. Ott tartózkodásunkkor egyértelműen megtapasztalhattuk, hogy a nagyméretű német juhász és kisebb testű kutya pajtásai egyaránt biztonságosan be tudnak jutni, és egy kellemeset csobbanni. Itt sem arra használják a gazdik a területet, hogy együtt fürdőzzenek a kutyájukkal, ezt a részt egyelőre inkább helyi kutyások használják a közelben lévő kutyafuttató használatát követően. A fürdőzés után itt zuhanyzási lehetőség is van a kutyák számára.

kutyás fürdőhely - koper

Összefoglalva, egyértelműen van lehetőségünk akár a kutyánk lehűtésére, akár az együtt való fürdőzésre, de azért legyünk azzal tisztában, hogy Szlovénia tengerparti szakasza mindössze 47 km, így ne számítsunk horvátországi méretű fürdőzési lehetőségekre.

Látnivalók és gasztronómia

Kutyás kalandozásokra a szlovén óvárosi részek, sétálóutcák és tengerparti részek egyaránt alkalmas területek. Amire fontos felhívni a figyelmet Szlovénia szerte, hogy a szlovénok nemcsak a kutyákért vannak oda, hanem a macskákat is imádják, így úton-útfélen hatalmasra hízott (helyiek által elkényeztetett) kóbor macskákkal találkozhatunk. Nem macska-kompatibilis kutyánál mindenképp rövid póráz ajánlott sok helyen és a gazdi állandóan figyelő tekintete, de komolyan! Mi épp szemtanúi voltunk egy meggondolatlan turista-tacskó megalázó vereségének egy padon elegánsan elnyúló, igencsak erős testalkatú macska által. A macskákat egyébként olyannyira becsben tartják, hogy például Portoroz környékén külön macska-hostelt is tákoltak nekik (bed&breakfast szolgáltatással).

Piran városa kapcsán elfogultak vagyunk, gyönyörű óvárosi része, olasz hangulatú, velencei stílusú belvárosa és a sok kulináris élmény miatt is. A lélegzetelállító óvárosban és tengerparti részen egyaránt úton-útfélen kutyásokba botlottunk, mind a helyieknek, mind a turistáknak köszönhetően. Piran gyönyörű belvárosi részében egyébként egy kisebb kutyafuttató is van, ahol akár egy egészségügyi megálló beiktatható a városnézés vagy vacsora előtt. Nem mellékes kutyás szemmel, hogy az óvárosi rész teljesen autómentes, hiszen itt nagyon keskenyek az utcák.

Korábbi szlovén és olasz utazásaink során többször is tapasztaltuk azt az üdvözlendő és követendő példát, hogy a gazdik nemcsak kakizacskóval készülnek a séták során, hanem egy kisebb üvegben vizet is visznek magukkal, hiszen a szűk, ódon utcácskákban igencsak kellemetlen lenne rövid időn belül a vizelet szag. A helyiek is segítik ebben a kutyásokat: több lakóház előtt láttunk kitéve vízzel teli műanyag flakonokat. Itt jegyeznénk meg, hogy az egy hét alatt egyszer sem találkoztunk ottfelejtett kutyakakival sem a futtatóban, sem a belvárosban, sem a tengerparti részen! Sajnos hatalmas kontraszt várt a hazatérés utáni első budapesti sétánkon…

Hol szálljunk meg, és hol együnk-igyunk finomakat?

Kutyabarát szállások tekintetében viszonylag nagy a választék, néhány nagyobb, 5 csillagos szállodát leszámítva több lehetősége is van a kutyásoknak: szállodák mellett apartmanok, vendégházak, de még kemping is adott a szálláslehetőségre.

Egész utunk alatt egyetlen (!) étterem ajtaján láttuk az áthúzott kutyás jelzést, szinte mindenhol szívesen látottak a kutyák, amit már a bejárathoz kitett itatótálka jelez, no meg a már bent ülő kutyás vendégek nagy száma is. Nem is tudunk kiemelni kutyabarátság szempontjából kávézót, éttermet, inkább személyes ízlésünk és a kellemes hangulat alapján ajánlanánk nektek néhány helyet, ahol garantáltan jól érzitek magatokat kutyátokkal együtt.

Piran egyik méltán legkedveltebb halas étterme a Pri Mari (Dantejeva ulica 17., Piran – a város Portoroz felé eső szélén). Itt nem volt olyan alkalom, hogy ne lett volna kutya társaságunk, és a tengeri fogások, szlovén borok is kiemelkedően jók voltak itt. A halakat és tengeri herkentyűket kedvelő gazdik Kánaánja egyébként Szlovénia –  ez nem vitás, persze azért mást is érdemes megkóstolni ízlés szerint.

Kávézáshoz vagy esti borozáshoz egy hangulatos kis téren található Cakola Caffe-t ajánljuk (Partizanska ulica 2., Piran), igazi mediterrán hangulat és hatalmas kutyabarátság.

kutyabarát szlovénia

Szintén a halas ételek kedvelőinek ajánljuk a Ribija Kantina, Trattoria di pesce-t (Presernova Nab. 2., Piran), itt ettük ár-érték arányban a legjobb tintahalat és rákot. Ha kicsit elegánsabb körülmények között szeretnénk vacsorázni, akkor a Verdi-t ajánljuk (Verdijeva ulica 20., Piran), egy kis csendesebb, eldugottabb utcában. A közvetlen tengerparti éttermekbe ugyan nem ültünk be a helyiek tanácsára, bár ezzel sincs semmilyen minőségi kifogás, de többen is azt javasolták, ha autentikus helyi ételeket szeretnénk, inkább a szűk sikátorok felé vegyük az irányt. De a tengerparti vendéglők előtt elsétálva is láttuk, hogy bizony mindegyik helyen szívesen látott vendégek a kutyák.

Összefoglalva, a kutyabarátság töretlen és változatlan Szlovéniában, persze ehhez kell a helyiek és a turisták, valamint a kutyások és nem kutyások pozitív hozzáállása és egymásra odafigyelése, amit itt nap mint nap tapasztalhattunk.

Korábbi szlovén kutyabarát élményeinkről itt olvashattok.

Az igazán kutyabarát Toszkánáról pedig itt és itt olvashattok.