Saját KB bal
Saját KB jobb
Processed with VSCO with g1 preset

Rovinj kutyákkal – Kutyabarát nyaralás Horvátországban

Tőlünk szokatlan módon most, a hazai tájak felfedezése és az aktív kikapcsolódás helyett, kifejezetten lazulós tengerparti nyaralás lebegett a szemünk előtt. Természetesen, olyan helyet kerestünk, ahol a kutyák és mi is kikapcsolódhatunk, és együtt élvezhetjük a nyár örömeit. Rövid keresgélés után „Horvátország legkutyabarátabb városára”, esett a választás – így indultunk egy Rovinj irányába.

Rovinj

Az Isztriai-félszigeten fekvő Rovinj mindössze 8 óra alatt elérhető autóval (megállókkal együtt) Budapestről, szinte végig autópályán haladhatunk. Az év közben tízezer körüli állandó lakosú kisváros nyáron pezsgő turistaközpont, számos étteremmel, apró galériákkal, kézműves boltokkal és gyönyörű tengerparttal.

Rovinj 1283-ban került a Velencei Köztársaság fennhatósága alá, amely egészen a XVIII. század végéig tartott. A több, mint ötszáz éves velencei dominancia látható nyomot hagyott a városka építészetén, hangulatán és a hagyományokon is. A gyönyörű reneszánsz épületek, templomok és kapuk, valamint Rovinj hangulata tagadhatatlanul „olaszos”.

A helyiek nyitottak, kedvesek, de nem tolakodóak. Kevés a „turistacsapda” vagy a műanyag gagyikat áruló üzlet. Ehelyett kis galériákba, kézműves boltocskákba botlunk, és a kikötő felkapottabb környékétől eltekintve az éttermek kínálata is egyedi, változatos.

Kutyabarát lehetőségek

Szinte minden kutyabarát. A templomokat, múzeumokat és az élelmiszerüzleteket leszámítva bárhol szívesen látják a négylábú kedvenceket. Azt tapasztaltuk, hogy a kutyák előbb kapták meg a tálka vizet, mint hogy felvették volna a rendelésünket. Pár helyen külön kutyakeksszel vagy apró falattal is kedveskedtek az ebeknek. Az első napokban még kérdezgettük az üzletekben, kávézókban, hogy bemehetünk-e kutyával, aztán ez akkora zavart keltett, hogy felhagytunk vele. Egész egyszerűen nem értették a kérdésünket…

Rovinj strandjai közül legalább kilenc kutyabarát, melyek listáját a város honlapján találjuk.

Szerencsénk volt, mivel a szállásunk közvetlen közelében fekvő hosszú partszakasz is ilyen volt, illetve alig tíz perces sétával egy másik, árnyékos partot is elérhettünk. Más kutyásokkal beszélgetve megtudtuk, hogy vannak olyan „kutyás strandok”, amelyek éppen csak arra valók, hogy a kutyánk megmártózzon a vízben és közös fürdésre nem alkalmasak, illetve sem mosdó, sem zuhany, sem árnyék nincs a környéken.

Mi a Porton Biondi partszakaszon mindent megtaláltunk: bár, étterem, öltözőfülke, mosdó, árnyékos hely és sekély part is rendelkezésre állt. Ideális volt akár az egész napos strandolásra. A szörfkölcsönzőben SUP és tengeri kajak is bérelhető, így kievezhettünk a közeli szigetekre az ebekkel. (Mellényt a kutyáknak nem tudnak biztosítani, azt érdemes vinni magunkkal.)

Porton Biondi kikötő, háttérben az Óváros

Mivel tényleg széles a kutyás strand választék, érdemes lehet felfedezni, hogy melyik partszakasz felel meg az igényeinknek.

A kicsit kijjebb fekvő, a Martin Horvath kórházat körülvevő ősfás fenyvesben remek sétalehetőség kínálkozik. A fák árnyékában pár fokkal hűvösebb van, így akár napközben is sétálhatunk erre.

A Lim-öbölben (Lim-fjord, Limski kanal) szintén találtunk kutyabarát partot és éttermet, illetve szervezett hajótúrán is részt vehettünk az ebekkel.

Lim-öböl

Mondjuk ők, nem tudom, mennyit értékeltek a delfinlesből és a naplementéből, mert az egész napos program után nagyjából öt perc alatt elnyomta őket az álom és végigszundikálták az egészet.

Helyi illemszabályok

Összességében Rovinj valóban ideális célpont, ha szeretnénk minél több időt kutyánkkal közösen tölteni. Arra érdemes odafigyelni, hogy a kutyákat szinte mindig tartsuk pórázon vagy láb mellett. Úgy vettük észre, hogy nem szokás odaengedni őket egymáshoz.

Ami hasonló, az a higiénia. Bár találkozhatunk elhagyott kutyapiszokkal, mi figyeljünk a tisztaságra és szedjük fel a kutyaürüléket saját kutyánk után. A strandra érdemes lehet árnyékoló sátrat vinni, hogy mindig biztosíthassuk kutyánk számára az árnyékos pihenőt. Vizet bárhol kérhetünk, szívesen adnak kulacsba vagy tálkába is.

A kutyás strandok „koedukáltak”, azaz: nem csak kutyások számára nyitottak. Figyeljünk oda, hogy kutyánk ne zavarja a többi strandolót, különösen figyeljünk a kisgyerekekre.

Szalay Adél / Kutyabarát.hu
Képek: a szerző sajátja, illetve: Rovinj látképe: Készítette: Rlicul – A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2975402;