Saját KB bal
Saját KB jobb

Velika Planina – Kutyás túra Szlovénia legnagyobb füves fennsíkján

Velika Planina, azaz Nagy Legelő a neve annak a karsztos fennsíknak, mely Kamniktól nem messze, a Szlovén Alpok egyik kedvelt síterepe. Mi azonban nem télen, hanem egy esős őszi napon voltunk szerencsések meghódítani az 1660 méteres csúcsot – mármint fennsíkot.

Aki akár csak átutazott már Szlovénián, láthatta, hogy e csepp kis ország valódi ékszerdoboz. Az Adriai-tenger partjától a valódi alpesi élményig mindent megtalálhatunk itt, ráadásul alig pár óra autóútra a határtól. Velika Planina például kifejezetten közel van, körülbelül másfél óra az út az M7/86-os út határátkelőktől. Az utazás bőven megéri, hiszen varázslatos természeti környezet, jól kiépített és ízig-vérig kutyabarát túralehetőség valamint egy hagyományos, érintetlen pásztorfalu vár minket. Házi sajttal, friss tejjel és kedves emberekkel.

Velika Planina – egy hely, számos túralehetőség

Maga a fennsík, ahol a pásztorok több száz éves – mára napelemmel felszerelt, de teljesen autentikus – kunyhói állnak a fő attrakció, mely több útvonalon is elérhető. Több parkolóhely áll rendelkezésünkre, ahonnan hosszabb-rövidebb túrákkal megközelíthetjük a fennsíkot. Ezen felül pedig a félóránként induló kabinos felvonóval is leküzdhetünk 900 méter szintet. Innen libegő típusú kétülőszékes lift visz 1500 méterre, ahonnan andalogva, egy széles ösvényen érhetünk a faluba.

Az egész napos, jó pár száz méter szintemelkedésű, intenzív túrától a minimális fizikai megerőltetést jelentő liftes alternatívák és ezek kombinációja áll rendelkezésre. Mindenki, fizikai erőnléttől és állóképességtől függően megtalálhatja a neki való változatot.

Szenior túra kutyakocsival

Mi, a szenior csapatot erősítve, egy könnyített útvonalat választottunk.

Guruló szakosztály

Így nem csak a kutyakocsit tudtuk magunkkal vinni, de a cable carból megcsodáltuk a környék hegyeit és a völgyben ülő ködöt is. Ritkán utazunk ilyen eszközön, amely közel 900 métert emelkedik mindössze öt perc alatt. A felvonó kutyabarát, a kutyáknak szájkosár kötelező!

velika planina 2
Kilátás a felvonóból

A felvonóból kiszállva nem ültünk fel a kétüléses liftre, hanem gyalog folytattuk az utat. Széles, meredek emelkedőktől mentes, de „kitartóan emelkedő” úton haladtunk felfelé. Nem telt el sok idő, és meghallottuk a kolompokat, és persze megpillantottuk a nagy legelőn legelésző teheneket. Először még megálltunk megnézni őket, hiszen ilyet sem gyakran látunk itthon, de hamarosan megszoktuk a látványt, ahogy a kis bocik és nagy tehénkék körülvettek minket.

vp3
Feketét, fehéret, tarkát… Bocik mindenütt

Nagyjából egy óra alatt értük el a Velika Planina nevű részt, ahol megpillantottuk a zölddellő fennsíkot pettyező fakunyhókat. A falu hagyományos pásztor település, ahol még mindig élnek pásztorok. Modernizált, de hagyományos épületeik azt tükrözik, hogy valóban itt élnek és dolgoznak, ahogy évszázadokkal ezelőtt. Nem csak a turisták miatt tartják fenn a látszatot.

velika planina1Sajnos kifogtunk pár borús napot, és a szakadatlan esőben, talán a látogatók csekély száma miatt, nem találtuk nyitva a vendéglátóhelyeket. Pedig van itt minden, mi szem szájnak ingere – például friss sajt, hajdinakása erdei gombával, aludttej és még más finomságok is. Ahogy egy múzeum is várja a látogatókat. Mi ebből kimaradtunk.

De szerencsénkre egy kedves idős bácsi beinvitált minket, és vásárolhattunk a friss, házi sajtjából, sőt, még saját pálinkájával is megkínált minket 🙂 Úgy látszik, van, ami Szlovéniában sincs máshogy, mint felénk.
vp
A dombok közül előbukkan a hagyományos pásztorfalu

A kis pihenő után lefelé vettük az irányt. Immár könnyen suhant a kocsi, egészen a felvonóig, ahol egy kedves szlovén nyugdíjasokból álló túraklubbal csacsoghattunk a lefelé úton. Még ittunk egy forró teát a lenti büfében, majd az esőtől átfázva, de élményekkel telve útnak indultunk hazafelé.

Ha több napunk van a környék felfedezésére, ne hagyjuk ki Kamnik városkáját. A Monarchia világát és a hegyi falvakat idéző településen két vár, egy kolostor és több templom is található. A girbe-gurba macskaköves utcákon csatangolva pedig a helyi kézműves ízekkel ismerkedhetünk.

További információ: http://www.velikaplanina.si/en/ valamint https://www.slovenia.info/en/places-to-go/attractions/velika-planina.