Saját KB bal
Saját KB jobb
mde

Instant kutyás túra – esti séta a Dera-szurdokban

Nyáron a túrázás kényes téma, hiszen, ahogy a hőmérő higanyszála felfelé kúszik, úgy szűkülnek a kinti aktivitások lehetőségei. Igyekszünk a sétát, edzést kora reggelre, vagy az esti órákra időzíteni. Ez az instant túra remek erre, hiszen kényelmes tempóban és a rengeteg látnivalót alaposan szemügyre véve is másfél óra alatt bejárható. A Dera-szurdok árnyas völgyében pedig igazi kalandpark várja az ebeket, ami mentális fárasztásnak sem utolsó.

Munka után indultunk, és autóval nagyjából 40 perc alatt érkeztünk a Pomáztól nem messze eső parkolóba. Innen az Országos Kéktúra kék sáv jelzésén indultunk el a Pomázt Pilisszentkereszttel összekötő, a Dera patak által vájt völgy felfedezésére. A kutyák lelkesen vetették bele magukat a sziklák meghódításába, és hatalmas farokcsóválással adták tudtunkra, hogy éppen itt volt az ideje kirándulni jönni.

dera1

Mivel éppen eléggé aszályos az időjárás, az árnyas völgyben nem csörgedez a patak, így száraz lábbal keltünk át a gázlókon és a hangulatos fahidakon, és kapaszkodtunk egyre feljebb, az egykori mészégetők irányába. A sziklák és a völgy terepviszonyai úgy általában eléggé lekötötték a figyelmünket. Időnként azonban meg-megálltunk, hogy befogadjuk az elénk táruló látványt.

Igazán lenyűgöző érzés egy szurdok mélyén kaptatni. Szó szerint körül ölel a természet. A fák teljesen eltakarják az eget, így olyan érzésünk lehet, mintha zárt térben, egy búra alatt lépkednénk.

Itt még sejtelmünk sem volt arról, hogy hamarosan fordul a kocka, és a fölénk magasodó, hatalmas lombkoronákat nemsokára mint alattunk elterülő zöld tengert csodáljuk majd.

Kezdettől a kék sávot követve eljutottunk egy kisebb tisztáshoz, ahol pihenőpadokat helyeztek el. Itt a duzzasztott medrekben már a Dera patak is megmutatta magát, csobbanásra invitálva a fáradt vándorokat. Itt tértünk le a jobb kézről nyíló kék háromszög jelzésen. Ez erős kaptatóval indul, de a rövid emelkedő után már látszott, hogy a visszaút bizony egészen más élményeket tartogat, mint a szurdokvölgy. Hamarosan egy sziklaszirtre értünk, ahonnan az egész Dera-szurdokot, a környező erdőket, de még Budapestet és a környező településeket is láttuk. A Megyeri-híd fehérlő alakja remek tájékozódási pontot kínált.

A látványos sziklaformációk mentén vezető ösvény szinte végig a környező táj újabb arcait villantotta fel. A könnyed, lejtős úton bőven adódtak szép kilátások és megörökítendő pillanatok, amíg az utolsó, fák között futó lejtőn vissza nem érkeztünk kiindulási pontunkhoz.

Szalay Adél / Kutyabarát.hu
Képek: a szerző sajátja. A túra pontos leírása a kirándulástippek.hu oldalon érhető el.