Miért működik a szöges fojtó nyakörv?
A szöges, fojtó (esetleg elektromos) nyakörveket általában akkor használják egyes kutyakiképzők és gazdik, amikor a kutya „kemény”, „nehéz eset”, vagy éppen „olyan fajta”. Az érvek a szöges fojtó mellett számosak lehetnek, de a közös bennük, hogy a kutya „viselkedése” vagy „temperamentuma” indokolja.
A szöges fojtó nyakörv működési elve egyszerű. Ha a kutya húz a pórázon, fájdalmat okoz neki. Gondoljunk bele, hogy ha nem okozna fájdalmat, akkor nem működne. Mi is kiválthatjuk a fájdalmat, ha rántunk egyet a pórázon. A hagyományos szöges fojtó nyakörv két „beállítást” tesz lehetővé. Az egyik, hogy a rögzített gyűrűbe kapcsoljuk a pórázt, így csak a szögek fejtenek ki kellemetlen nyomást a kutya nyakára, ha belefeszül a nyakörvbe (húz).
A másik „funkció” a fojtó, amikor a mozgó karikába akasszuk a pórázt. Ilyenkor nem csak a kutya nyakának frontális részébe nyomódnak bele a szögek, hanem körkörösen fojthatjuk is a kutyát.
És igen, ez fáj és kellemetlen. Pont ezért működik. Ha nem fáj eléggé, akkor nem működik.
Ha egy gazdi vagy kiképző a szöges nyakörv mellett érvel, legtöbbször nem azt hozza fel, hogy „nem tudom megértetni a kutyámmal, hogy ne húzzon, és nincs jobb ötletem”. Többnyire inkább a fajta erejével, habitusával magyarázzák. Például, hogy ezt a fajtát így kell tanítani, mert az erőszakmentes módszerek nem működnek náluk. Nem vitatjuk, hogy léteznek fajták, amelyek erőteljesebbek, energikusabbak és ösztön-erősebbek lehetnek másoknál.*
Ugyanakkor, a kutyák kognitív képességei és taníthatóságuknak módja nem fajta-függő.
A kutyákkal szemben rengeteg előítélet él – az ember fejében. Ha egy vizsla húz pórázon, eszünkbe sem jut, hogy szöges fojtót tegyünk rá, hiszen a vizsla „okos, tanulékony és emberszerető”. Egy bull-típusú kutya, rottweiler, staffi, stb. sokszor nem kapja meg ezt a típusú hozzáállást. Még el sem kezd húzni, már rádobják a fojtót, mert „kemény kutya”. Érdemes elgondolkozni azon, hogy a kutyák szellemi, értelmi képességei egy 2-4 éves gyermek szintjének felelnek meg. Ami azt jelenti, hogy lehetőségünk van a kutyánkat tanítani.
Ha egy kétéves nem érti meg, hogy ne szaladgáljon előre túlságosan, megfogjuk a kezét és elmagyarázzuk neki, hogy mit szeretnénk tőle. Ha nem érti, próbáljuk máshogy. Nem teszünk rá fojtó nyakörvet, még akkor sem, ha az apukája bokszoló, vagy a családban a felmenők mind rendőrők vagy katonák voltak.
A kutyák esetében ugyanakkor nem próbáljuk megértetni magunkat velük, hanem az azonnali, gyors megoldásokat részesítjük előnyben.
Érdekes módon, a legtöbbször nem merül fel bennünk a tanítás során, hogy esetleg mi magyarázunk valamit rosszul. Általában „a kutya nem érti”. Talán hátraléphetnénk néha, és megpróbálhatnánk átlépni egy kicsit az ő helyébe. Lehet, hogy többször is próbálkoznánk, mielőtt előkerülne a szöges fojtó nyakörv.