Saját KB bal
Saját KB jobb

Kiránduljunk kutyával! – Szarvasbőgés a Börzsönyben

Visszatérés a Csarna-völgybe

Az egyik kedvenc kutyás kirándulóhelyünkre, a Kemence mellett található Csarna-völgybe látogattunk el ismét. Miért kedvenc? Egyrészt azért, mert a patak által kivájt völgyben mindig csörgedezik a víz, ezért még nagy melegben sem kell állandóan megállni, hogy megitassuk a kutyákat. Aztán itt van a kalandos ösvény, a fakultatívan választható számú – de minimum három – patakátkelés, a vadregényes környezet és az egykori kisvasút kitekert-kifordult sínjei.

tatyiandme.blog.hu

Régen a Börzsönyben kitermelt fa szállítására építették meg a keskeny-nyomtávú vasútvonalat, amelyet 1994-ben a megáradt patak – igen, az a patak, amelyen kényelmesen átugrálunk – elmosott. Voltak kezdeményezések az újjáépítésre, de időközben olyan különleges élőhely alakult ki itt, amelyet kár lenne az építkezéssel háborgatni, így a kisvasút vonalát Kemence és a Fekete-völgy Panzió között újítják csak fel. Addig is marad nekünk a poszt-apokaliptikus hangulat és az érintetlen patakvölgy.

szarvasbőgés

Völgyön át, hegyre fel

A Fekete-völgy Panziótól a Börzsönyi Kéktúra kék sáv jelzését követve ereszkedjünk alá tehát a völgybe, és a jelzést követve, vagy legalábbis nagyjából a völgyben maradva körülbelül két kilométeres sétával és érkezünk a Hamuházhoz. Az egykor használt csille és a kis ház melletti padokon pihenjünk egy kicsit, mielőtt belevágnánk a Salgóvár felé tartó emelkedőnek. A combos kaptató megéri a fáradságot, hiszen innentől a gerincen haladunk tovább, követve a piros sáv jelzést.

Utunk során sorra gyönyörködhetünk a szebbnél szebb kilátásban, gyönyörű sziklaalakzatokban és ha szerencsénk van, meghallhatjuk a Börzsönyben élő szarvasbikák bőgését is.

szarvasbőgés

Szarvasbőgés

A szarvasbőgés a gímszarvasok párzási időszakának jellegzetessége. Ilyenkor az akár 200 kilogrammos hímek öblös, bőgő hangot hallatnak, ezzel tudatják, hogy ők az urak a háznál, azaz a saját háremükben. Egy bika háremébe akár húsz tehén is tartozhat, akiket a bika szerencsés esetben mind megtermékenyít. Természetesen, ehhez a fiatal, agilis bikáknak is van egy-két szava, az ő bőgésük kihívás. Sokszor már a bőgés maga is elég, hogy eldöntse az versenyt, de előfordul, hogy a bikák ölre – pontosabban: agancsra – mennek.

A gímszarvasok párzási időszakában zeng az erdő, a mély bőgést az agancsok csattogása töri meg. Bár nem láthatjuk, szinte a szemünk elé képzelhetjük az eseményeket.

A gerincen végighaladva akkor sem fogunk unatkozni, ha éppen nem szeptemberben járunk itt. A magaslatokról érdemes összevetni a panorámát, beazonosítani a Börzsöny kalderájának csúcsait. Érdekes megfigyelni, hogy bizonyos szögből csalóka a látkép, és a valójában magasabb csúcsok alacsonyabbnak tűnhetnek.

A csipkés gerincen lassan ereszkedünk lefelé, hogy végül egy könnyed ereszkedéssel váratlanul ismét a Csarna-völgy bejáratánál találjuk magunkat.

Fontos információk:

Fontos: Az erdőben tartsd pórázon kutyádat, az ő biztonsága érdekében is. Ne hagyj magad után szemetet, beleértve a kutyakakit is, mivel megzavarhatja a vadállatokat. Mielőtt útnak indulnál, nézz utána az aktuális erdőlátogatási korlátozásnak, vadászati rendnek.