Kötelezték a MÁV-ot, hogy a látássérülteknek is biztosítsanak segítséget

Minisztériumi határozat született arról, hogy mostantól a láttássérülteknek is biztosítani kell segítséget a vasúti közlekedéshez – ehhez az az eset vezetett, ahol egy vakvezető kutyának leszakította a körmét a vasúti lépcső. Súlyos hiányosságra mutattak rá a történtek a MÁV-nál. 

A délmagyar.hu számolt be az eset fejleményeiről, miután nyáron Jampi körmét amputálni kellett, mikor gazdájával felszálltak és a kutya körme beakadt a vonat lépcsőjébe. A segítő eb ellátásának orvosi költségeit már akkor fizette a MÁV biztosítója, de mivel hetekre kiesett a munkából, gazdáját, Terhes Tamást addig embereknek kellett kísérnie az utazásai során.

Ezt alapul véve Tamás végül 97 ezer forint kártérítést kapott. A baleset számos hiányosságra rávilágított, így az ügybe azonnal belefolyt a Vakok és Gyengénlátók Csongrád Megyei Egyesülete is. Tamás ugyanis azonnal segítséget hívott megsérült kutyájához, de a MÁV dolgozóktól kapott elsősegély ládával nem boldogult, a kutya állatorvoshoz szállításában pedig nem tudtak neki segíteni.

A Vakok és Gyengénlátók Csongrád Megyei Egyesületének elnöke, Ballai Anna Mária levelet írt a MÁV-Start Zrt.-nek. Arról érdeklődött, kérhet-e egy vak utas segítő szolgáltatást, ahogyan a mozgáskorlátozottak.

Az derült ki, hogy kérni lehet, és adott esetben a dolgozói a helyszínen segítenek is, ahogy tudnak, de külön erre felkészített dolgozóik nincsenek. A MÁV-Start emlékeztetett, a látássérült emberrel együtt a kísérője is kap 90 százalékos kedvezményt a menetjegy árából, és a vasút „veszélyes üzem”, és aki fogyatékkal él, annak ebben a tudatban, segítővel kell megterveznie az utazását.

A Csongrád megyei egyesület azonban úgy érvelt, hogy az esélyegyenlőségi törvény húsz éve akadálymentes szolgáltatást ír elő. Annak nincs értelme, hogy meghirdetnek egy szolgáltatást, mert kötelező, de nem teljesítik, mert nem tudják.

A vasútállomáson hiába van lehetősége a vak embernek segítséget kérni, ha nem látja azt, akitől kérhetné. Ha van is vezetősáv az állomáson, a vonatra való felszállásban ez nem segít, aki nem lát, a vonton nem találja meg az ülőhelyét, és mivel hangos utastájékoztatás nincs, azt sem tudja, mikor kell leszállnia.

A szervezet levelet írt a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz, amelynek Piacfelügyeleti, Utasjogi és Vasútigazgatási Szerve utóbb határozatban kötelezte a MÁV-Start Zrt.-t arra, hogy 90 napon belül szervezze meg a segítő szolgáltatást. Ennek úgy kell működnie, hogy a kerekesszékkel közlekedő emberek mellett más fogyatékossággal élő, mozgásukban korlátozott utasok, így a látássérültek is igénybe vehessék.

„A levelemet július végén vette át a minisztérium, augusztus elején az országos szövetségünk kapott egy kérdőívet, amelyben a látássérült személyeket kérdezték arról, mennyire elégedettek a szolgáltatással, és milyen változtatásokat szeretnének” – válaszolta a délmagyarnak Ballai Anna Mária.

Augusztus közepén egy másik látássérült hölgy is leírta saját panaszait, elküldve a tárcának. Végül csak neki sikerült válaszolni, a szegedi elnöknek nem, ő ezt szóvá is tette. A lényeg viszont az, hogy lesz segítő szolgáltatás.

A Csongrád megyei civil szervezet felajánlotta együttműködését a MÁV-nak, szívesen elmondja, hogyan lehet hatékonyan segíteni a vasúton a látássérülteket.

 

Az eset előzményeit itt és itt megtalálod.

521 hivatásos segítő kutya segít az országban

 

 

(kutyabarát.hu)

Forrás: délmagyar
További érdekes cikkek
Hozzászólások
Töltés...