Hajók miatt súlyos korallfertőzés pusztít a Karib-tengeren
Súlyos fertőzés pusztítja a korallokat a Karib-térségben, a kutatók szerint a hajók ballasztvize a felelős a megbetegedésekért.
Photo by Tomoe Steineck on Unsplash
A halálos korallfertőzés már 2014-ben óriási problémát okozott Florida partjainál, akkor a szakemberek évekig küzdöttek a korallzátonyok megmentéséért. A betegség most átterjedt a Karib-térségre és ott is elkezdte a pusztítást. A legújabb kutatások szerint a fertőzést elsősorban a hajókból érkező ballasztvíz okozza.
A leghalálosabb korallbetegség
A „stony coral tissue loss disease” (SCTLD) névre hallgató fertőzés szakemberek szerint az egyik leghalálosabb fertőzés. Gyorsan terjed és nagyon hamar végez a korallokkal, magas a halálozási arány a fertőzést követően. További probléma, hogy több mint harminc korallfaj kifejezetten fogékony a betegségre. Az SCTLD 2014-es azonosítása óta nemcsak a Karib-tengeren, hanem a Bahamákon, Jamaika partjainál és a Mexikói-öbölben is elterjedt már. A Bahamákon 2019-óta van jelen, nagyjából 75 km hosszú korallzátonyon terjedt el e.
Más fajokra is veszélyes
A korallfertőzés más fajokra is veszélyes lehet, a tüskés homárok például kifejezetten veszélyeztetettek. A Bahamákon a tüskés homár az ország fő halászati exportja, évente 90 millió dollárt hoz az országnak és mintegy 9000 embert foglalkoztat az iparág. A korallok betegsége tehát egy egész kereskedelmi szektorra van óriási hatással, így a szakértők mindent megtesznek, hogy megállítsák a betegség terjedését és kezeljék a már beteg példányokat.
A hajók ballasztvize lehet a felelős
Egy viszonylag új kutatás alátámasztotta azt a feltételezést, hogy a hajók ballasztvize okozza a problémát, pontosabban egy abban található baktérium. A ballasztvizet a hajók stabilizálására használják, a tengerből/óceánból nyerik, valamint oda is eresztik vissza. A ballaszttartály telítése és ürítése felelős lehet az invazív fajok megjelenéséért és a mérgező anyagok terjedéséért. A tartály megtöltésével ugyanis a vízzel együtt különböző növény-és halfajok, valamint betegségek is a tartályba kerülnek, melyeket aztán egy egész más helyszínen ürítenek ki.
Felismerték a problémát
A hajók ballasztvize által okozott problémát már régen felismerték és egy szabályozás is életbe lépett, mely szerint 2024-ig minden hajónak tisztítórendszerrel kell ellátnia a ballaszttartályait. Ezen kívül pedig már 2017-ben megszületett egy ballasztvíz-gazdálkodási egyezmény, melyben rögzítették, hogy a hajók a parttól legalább 200 tengeri mérföldre és 200 méter mélyre ereszthetik ki ballasztvizüket dokkolás előtt. A már megbetegedett korallokat antibiotikumos készítménnyel kezelik a búvárok, viszonylag jó hatásfokkal. Ez azonban csak tüneti kezelés, a megoldás fókuszát ebben az esetben is a megelőzésre kell helyezni.
Bohata Krisztina
(Kutyabarát.hu)
Forrás: EcoWatch