Saját KB bal
Saját KB jobb

Az utcán talált kutya ma az online oktatás sztárja egy budapesti iskolában

Az online oktatás nem csak a pedagógusok számára kihívás, de a gyerekek számára is egy teljesen új tanulási forma. A kezdeti újdonság varázsa mára már lecsengőben van, egyre nehezebb a gyerekek figyelmét felkelteni és megtartani az online térben. Egy budapesti iskola vállalkozó kedvű tanító nénije kutyáját hívta segítségül, Baileys pedig olyan jól helyt állt oktatási asszisztensként, hogy ma már a gyerekek és a szülők nagy örömére is állandó szereplője a videós óráknak.

Rupert Zsófi a Budapest School Római parti mikroiskolájában tanítja a 4-7 éves korosztályú gyerekeket. Nem teljesen új terület számára a kutyás oktatás, hiszen részt vett a Varázsmancsok állatasszisztált terápiás foglalkozásvezető képzésén is. Baileys kutyája 7 hónaposan került hozzájuk a Füzesabonyi Állatvédő Alapítványtól. Az alapítvány munkatársai az utcán találták, kukázás közben, így az előéletéről semmit nem lehet tudni. Ránézésre és vérmérsékletre biztosan valamilyen terrier keverék, talán foxi vagy jack russel. Imád dolgozni és igényli a folyamatos feladatokat, gazdáival több tanfolyamot is elvégeztek már.

Az online oktatás minden pedagógusnak feladta a leckét. Neked is nehéz volt az átállás?

A tavaszi átálláskor úgy gondolom, hogy az iskolánk nagyon jól kezelte a helyzetet. Sok segítséget kaptunk hozzá a szervezettől, és a csapaton belül is fel tudtuk osztani a feladatokat a tanárok erősségei szerint.

Mikor jött az ötlet, hogy bevond Baileys-t a foglalkozásokba?

A gyerekek korábban már megismerkedtek Baileys-zel, családi kirándulásokon és hasonló eseményeken, így nem volt újdonság számukra hogy ő velem van. Az elején az online foglalkozások alkalmával is szóvá tették, amikor elment mögöttem, vagy látták aludni a háttérben. Gyakran közelebb kellett vinnem a kamerát, hogy megnézzék egy rövid ideig.

Baileys munka közben. Fotó: Ruppert Zsófi
Milyen feladatot kapott, hogyan tudtad tevékenyen és érdekesen az óra szereplőjévé tenni?

Az első alkalommal egy mozgásos foglalkozásba vontam be. Akkoriban fizioterápiára jártam vele. Az otthon végezhető gyakorlatok végzése közben jutott eszembe, hogy ezeket a mozdulatokat a gyerekek is le tudják utánozni, így kicsit át tudom mozgatni őket is otthoni körülmények között, kamerán keresztül. Bekészítettem egy nagy adag jutalomfalatot és a már begyakorolt mozdulatokat utánozták a gyerekek. Volt, aki két lábon és volt, aki négykézláb. Volt lábemelés, fekvésből felülés és felállás, körbe forgás, oldalazás, kúszás, tolatás stb.

Később átalakultak a foglalkozások, nem csak mozgásos játékokban vett részt, hanem kártyákat választott ki, amikhez 1-1 megoldandó feladat kapcsolódott (vers elmondása, képről mese felismerése stb.) Olyanra is volt példa, hogy beöltöztünk, például rénszarvasnak öltöztettem és a Mikulás bácsi segítője lett, egy mese után a gyerekek az ő segítségével párosították az ajándékokat. Egy másik alkalommal kisebb-nagyobb relációkat tanultunk online a kutyajátékok segítségével, vagy a térbeli viszonyokat kellett kifejezniük a gyerekeknek. Ehhez 2 fotót használtam, amin Baileys és a játékai voltak kisebb változtatásokkal elrendezve és lefotózva.

Mi a tapasztalat általánosságban, a kutyás foglalkozás mennyivel sikeresebb, eredményesebb, mint egy “sima” oktatás?

A kutyás foglalkozásokon gyakran jobban figyelnek a gyerekek, hiszen egy olyan plusz ingert kapnak, ami a mindennapokban nem jelenik meg. Teljesen más lelki állapotban tudnak részt venni ilyenkor, fókuszáltabbak és motiváltabbak is. Azok is, akik képernyő előtt kicsit bátortalanabbak egy-egy kutyás játékban szívesebben részt vesznek. Elkezdenek mesélni a saját háziállataikról, hamarabb feloldódnak. Ami az előnye, az azonban a hátránya is tud lenni, ha a foglalkozás közben a háttérben elkezd egy pillangót kergetni, vakarózni, vagy engem bökdösni, hogy kapjon új feladatot, akkor a gyerekek a feladat helyett ezekre fognak figyelni.

Ezeket az alkalmakat meg lehet ragadni arra is, hogy az ő szintjükön a felelős állattartásról beszéljünk. Az állatok szükségleteiről, hogy nekik vannak érzéseik, mi az ami fáj nekik, vagy mit csinál ha fél, unatkozik. Ezekre megfogalmazunk javaslatokat, így az életkoruknak megfelelően tanulhatnak a témáról.

Tervezed, hogy offline órán is részt vegyen Baileys?

Hivatalosan csak terápiás vizsgával rendelkező kutya mehet be iskolába. Tervben volt, hogy Baileys-zel felkészülünk egy ilyen vizsgára, sajnos ez a projektünk jelenleg kicsit szüneteltetve van, de nem kizárt, hogy a jövőben megvalósul. Addig is a családi kirándulásokra és kötetlen eseményekre mindenképpen velem tart, és online is lelkesen segít bármiben.

További sok szép pillanatot kívánunk Baileys-nek és a szerencsés gyerekeknek, aki vele tanulhatnak.

Bohata Krisztina

(Kutyabarát.hu)

Fotók: Rupert Zsófi

További érdekes cikkek
Hozzászólások
Töltés...