Saját KB bal
Saját KB jobb

Kiránduljunk kutyával! – A Fóti Somlyó tanösvény

A tél…

…a nyugalom, az elcsendesedés időszaka. Ilyenkor nagyobb szükségünk van a pihenésre, és a szervezetünk igényli is a nyugalmat. A nappalok rövidebbek, az időjárás kellemetlenebb – de ez nem ok arra, hogy ne kiránduljunk kutyával télen is!

A következő túrát jó szívvel ajánlom akkor is, ha nem vagytok az a kimondott outdoor típus, mivel a mindössze 3,5 km-es tanösvény könnyű, de változatos terepen visz, néhány helyen igazán lenyűgöző kilátást tartogatva. Remek délelőtti vagy délutáni séta, ami pont elég, hogy átmozgasd magad és a kutyádat egy fárasztó hét után!

Fóti Somlyó
Egy ködös vasárnapon…

…határoztuk el, hogy télen is megnézzük a Fóti Somlyót. Tavasszal és nyáron, futva és gyalogosan is túráztunk már itt, és tudtam, hogy ez a táv éppen ideális lesz, hogy kényelmesen, még sötétedés előtt teljesítsük. A Fóti Somlyóra általában a kilátás és a változatos flóra és fauna miatt érkeznek a látogatók. A Gödöllői-dombság előőrseként a síkságból kimagasló domb otthont ad közel 650 lepkefajnak, hazánk majdnem összes gyíkfajának és a harkályok közül is szép számmal képviseltetik magukat a területen. A Fóti Somlyó egy kis sziget, ahol az agglomeráció fejlődése és a földművelés miatt lepusztult tájban még otthonra lelhetnek az állatok és a növények.

Télen, a csendes, alvó erdőben lépten-nyomon hallhatjuk a harkályok kopácsolását, láthatjuk az odúkat és megfigyelhetjük a madarakat. Ha csendben maradunk, az erdő ezer zaja felel. Sajnos a kies tájon látszik, hogy a quadosok és terepmotorosok nem tartják tiszteletben ezt a menedéket, és folyamatosan karcolják a sebeket a tájba. A terület természetvédelmi terület, és bár kínálkoznak az ösvények, a jelölt útról ne térjetek le, kövessétek a felfestést!

fóti somlyó kilátás
A Fáy présház parkolójából…

…indul a tanösvény, amelyet kék lepke felfestés jelez. Ez egy körtúra, amely körülbelül két és fél óra alatt kényelmesen bejárható, és több kilátópontot is érint. Érdemes mindjárt a parkoló melletti kerítéstől szemrevételezni a környéket, tiszta időben Budapest körvonala, a budai hegyek és a citadella is látható innen.

Kezdetben az ösvény földúton halad, majd innen egy kis kaptatóval érhetünk fel a Fóti Somlyó 288 méter magas csúcsára, ahonnan szintén csodás panoráma tárulhat elénk. Ha szerencsések vagyunk és kifogunk egy napfényes téli délutánt, a nyugatra néző teraszos rétről elképesztő naplementében lehet részünk! Innen utunk hamarosan fákkal ölelt ösvényen vezet tovább, a környéket egykor borító tölgyerdők egy még megmaradt foltja ez, amely ellenáll a változásnak, és a jégkorszak utáni felmelegedés időszakára jellemző növénytársulásokat őriz.

A lassan lejtő ösvényen hamarosan elérjük az üdülőövezet határát, és utunk a hátralévő pár száz méteren már lakott területen vezet vissza a parkolóba.

Hasznos infók

Túra hossza: 3,5 km

Kb. 2,5 óra alatt bejárható

Turistajelzés: kék pillangó

Megközelítés: Budapestről vonattal, a Nyugati pályaudvarról Fótfürdő megállóig, onnan az zöld sáv jelzésen gyalog a Fáy présház étteremnél válik le az ösvény. Autóval a Fáy présház parkolója. Az étterem nem kutyabarát!