Mik azok a gonosz játékok? És miért kellene ilyen a kutyámnak?
Az elmúlt években a kutyajátékok piaca elképesztő fejlődésen ment keresztül. Már a hagyományos állatos áruházakban is kaphatók tölthető, logikai és puzzle játékok. Nem beszélve az újhullámos üzletekről, ahol szórakoztató és képességfejlesztő játékok hihetetlen választéka vár minket. De mik azok a gonosz játékok és mire is jók?
A kutyajátékokról bővebben: A kutyajátékok négy típusa és használatuk – 1. rész
A gonosz, avagy „wicked” játékok az interaktív játékok új kategóriája, amelyekkel a kutyák a gazdi közreműködése nélkül is elszórakoztathatják magukat. Az úgynevezett wicked játékok mozognak, hangot adnak, világítanak és elmenekülnek a kutyánk elől.
Szinte nem is játékok, inkább kütyük, melyek egy olyan világot vetítenek elő, melyet talán csak a futurisztikus filmekben képzeltünk el. Pedig az intelligens játékok, köztük a gonosz játékok és az automatizált vagy IoT megoldások már beköszöntöttek a kutyák és macskák életébe is. Gondoljunk csak az automatikus teniszlabda kilövőre vagy a gazdival való kommunikációt lehetővé tevő érintőképernyős és videós megoldásokra. Persze mindenkinek szíve joga eldönteni, mennyire szeretné kutyáját kütyükkel körülvenni.
Tény azonban, hogy a gonosz játékok több olyan funkcióval bírnak, amelyekről egy egyszerű labda nem is álmodhat.
Ilyen például az, hogy a kutyánk a mi segítségünk nélkül is kiválóan le tudja kötni magát vele. A labda nem hagyja, hogy unatkozzon, folyamatosan ébren tartja a figyelmét. Ez valószínűleg jelentős mentális fárasztást is jelent, ami az elfoglalt gazdik számára külön előny lehet.
Az érem másik oldala, hogy a játékból éppen az veszik ki, ami sok gazdinak a kutyás lét egyik fontos eleme, ez pedig a közös időtöltés, a közös öröm. A kutyák és az emberek is társas lények, ezért nem csak a játékra magára, de az ezzel járó interakcióra is szükségük van. Talán ahhoz lehetne hasonlítani, mint ha a barátunkkal ülünk le sakkozni, vagy a számítógéppel játsszunk. A játék ugyanaz, a mentális stimuláció ugyanaz, de valami mégis kimarad.
A gonosz játékok tehát nem pótolhatják minden szempontból a gazdis közös játékot, ugyanakkor alkalmanként remek megoldást jelenthetnek, ha egy kis extra mentális munkát adnánk ebünknek.