Fenntartható divatmárka lesz 2025-re a Zara
A túlfogyasztás ma már szinte kivétel nélkül, az élet minden területén jellemző a társadalmakra. Nincs ez másképp a divat világában sem, melyet olyannyira felgyorsított a kereslet és a verseny, hogy mára a második legkörnyezetszennyezőbb iparág lett a világon.
Bizony, megdöbbentő az óriási dömping a nemzetközi ruházati láncok polcain, óriási a kínálat és már szinte irreális módon cserélődik a választék hétről hétre. Mi, vásárlók pedig csak azt szeretnénk, hogy minél olcsóbban és minél nagyobb kollekcióból választhassuk ki a nekünk tetsző darabokat, melyekre egyébként igazából az esetek nagy százalékában semmi szükségünk sem lenne. De olcsó és szép és ezt nem lehet itt hagyni… Ismerős, ugye?
Amikor fizetünk a kasszánál nyilván nem jut eszünkbe, hogy a gyártás során milyen mennyiségű vizet pazaroltak el, vagy milyen kemikáliák jutottak a talajba, vagy éppen a megmaradt ruhák – amiket bizony le kell venni a polcról pár hét után – nehezen lebomló hulladékként kerülnek a környezetbe. Sőt, ez arra a ruhadarabra is érvényes amelyet megvettünk, hiszen olcsó alapanyagának és rossz minőségének köszönhetően nagyon hamar a szemétbe kerül.
A fenntartható divat fogalma már az 1980-as években megjelent. Nagyjából ekkor érkeztek az első hírek az etikátlan gyártási körülményekről (gyermekmunka, kizsákmányolás) és a bődületes környezetszennyezésről. Egyre több divatcég ismerte fel ezt a problémát és próbálta magát az etikus gyártás és fenntartható divat felé orientálni, figyelembe venni a környezet és az állatvilág védelmét, valamint az etikus foglalkoztatást. Ez a folyamat viszont sokkal költségesebb és lassabb, mint a jól bevált tömeggyártás, ezért azok a cégek, akik az árral versenyeznek a piacon – tehát az olcsóságra építik a marketingjüket – nem nagyon engedhetik meg maguknak, hogy drágítsák a gyártási folyamatukat.
Ezért számít igazán nagy lépésnek, hogy az egyik legnagyobb fast fashion óriás, az Inditex csoport bejelentette, 2025-ben már csak fenntartható forrásból származó ruhákat fognak gyártani és az összes márkájuk a fenntartható divatot fogja képviselni. Az Inditex csoport tagjai többek között a Zara, a Pull&Bear és a Massimo Dutti.
Pablo Isla vezérigazgató nyilatkozata szerint 2023-ra az összes viszkóz alapanyaguk fenntartható lesz és a gyártás során használt energia 80%-a megújuló forrásokból származik majd. 2025-re pedig a viszkózon túl az összes pamut és poliészter alapanyaggal szeretnék elérni a 100%-os fenntarthatósági rátát. Az Inditex csoport bevételének 70%-át a Zara forgalma teszi ki, így a legnagyobb fókusz most ezen a márkán van. Mivel ez a márka egy nagyon erős és kedvelt brand az egész világon, valamint elsődleges márkaüzenetük nem az olcsóság, így valószínűleg nem fog nagy visszaesést okozni az esetleges áremelés, mely a fenntartható divat elengedhetetlen velejárója.
Ennek a drágulásnak viszont érdemes megfizetni az árát, mert így mi is tehetünk közvetve valamit a fenntartható divat minél szélesebb körű elterjedéséhez.
Bohata Krisztina
(Kutyabarát.hu)
Forrás: onegreenplanet.com, businessoffashion.com
Fotók: edgeexpo.com, businessoffashion.com, shutterstock