Kutyával a hatékony oktatásért
Amikor a Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola megnyerte az Év kutyabarát munkahelye kategóriában a pályázatunkat, bíztunk benne, hogy más oktatási intézmények is példaként követik azt a kutyabarát hozzáállást, amit ott megtapasztalhattunk.
Nagy örömünkre szolgált, amikor értesültünk arról, hogy van egy olyan budapesti általános iskola, amelyikben már jó ideje azon dolgoznak elhivatott pedagógusok, hogy a gyerekeket állatszeretetre és felelős állattartásra neveljék.
A Kondor Béla Általános Iskola Budapesten a XVIII. kerületben, a Havanna lakótelepen található, ahol a „Kutyával a hatékony oktatásért” programot hét évvel ezelőtt hozták létre, és amely a mai napig eredményesen működik az iskolában.
Lesnyák Máriát, a program vezetőjét kérdeztük erről a példaértékű kezdeményezésről és a kutyás iskolai életről.
Kutyabarát.hu: Mi ösztönözte Önöket arra, hogy elindítsák ezt a programot? Honnan jött az ötlet? Mi a program lényege?
Lesnyák Mária: 2005-ben a kerületben működő Szeretve Tanulni Oktatási Egyesület – melynek tagja vagyok – tanulmányutat szervezett Bécsbe, ahol iskolákat látogattunk meg. Ott találkoztam azzal, hogy kutya van bent a tanórán. Bár itt csak passzív szerepe volt a golden retrievernek, nem tett semmit, de látható volt, hogy ettől a gyerekek csendesebbekké, nyugodtabbakká, türelmesebbekké váltak. Innen jött az ötlet kolléganőmmel, Csikászné Szalai Katával, hogy mi lenne, ha iskolánkban is megvalósítanánk a „kutyás iskolát”. Mivel párom – Ubrankovics László – kutyakiképző, és volt is egy képzett német juhászkutyánk: Dolly – aki sajnos már nincs közöttünk -, elkezdtük a programot vele 2007. szeptemberében a saját osztályunkban, egyelőre csak délutáni foglalkozás keretében.
Rengeteg cikket és tanulmányt olvastam el ezzel kapcsolatban. Többek között Illés Anett: AI módszer a kutyás terápiában című írását. Mivel mi a kutyát a gyermekek képességének fejlesztésére és motiválására szerettük volna használni, így létrehoztuk a „Kutyával a hatékony oktatásért” programot, amely lehetővé tette, hogy a délelőtti tanítási órákon is jelen legyen a kutya. Hát így indultunk.
Katával óravázlatokat dolgoztunk ki, és heti egy óra, kutyás óra volt, és ez jelenleg is így működik: Katánál magyar órán és környezetórán, nálam pedig matematika órán van jelen a kutya.
Kutyabarát.hu: Mit tapasztaltak, milyen hatással voltak/vannak a kutyák a gyerekekre, illetve az iskolába látogatókra?
Lesnyák Mária: A szülők nagyon nyitottak voltak, látták a pozitív hatást, és örömmel támogattak minket. Bemutató órákat tartottunk a kollégáknak, szülőknek és a továbbképzéseken. A legnagyobb győztesek azonban a tanítványaink voltak, akik észre sem vették, milyen könnyedén tanultak, gyakoroltak ezeken a számukra is nagyon kedves órákon. Az óráknak komoly kerete, szabályai vannak: nem beszélhetnek hangosan, türelmesnek kell lenniük egymással és a kutyussal is. Közben rengeteg mindent tanulhatnak meg könyvek nélkül. A magatartászavarral küzdő tanulók is lecsendesednek, megnyugszanak a kutya jelenlétében.
Sajnos időközben Dolly megöregedett és már nehezen mozgott, így szükségünk volt egy új jövevényre. Ő volt Atos, szintén német juhászkutya, akit a párom, Kata osztályának segítségével szoktatott hozzá a gyerekekhez, és képzett ki erre a célra. A programba ekkor kapcsolódott be egy másik kolléganőnk, Manczinger Anikó. Ő egy spániel gazdája lett, akinek kiképzése jelenleg is folyik, de már most sokat bent van az iskolában.
Programunknak köszönhetően már három osztályban, hatvan gyerekkel tudunk így tanítani. Pusztán egy élő állat jelenléte megváltoztatja viselkedésüket. Ráfigyelnek, vele szeretnének feladatot megoldani, gyakorolni, amit különben nyűgnek éreznének. Hihetetlenül jó látni, amikor minden kéz a levegőbe lendül, hogy versenyezzenek egy olyan feladatban, aminek sikeres megoldása esetén jutifalatot lehet adni Atosnak. De a feladat elvégzése is kivételes, mert nem a padban, füzetben és könyvben kell elvégezni, hanem szabadon. Mindez azonban csak akkor lehetséges, ha fegyelmezettek, csöndben vannak és betartják a szabályokat. Fokozatosan jutunk el erre a szintre elsőtől negyedik osztályig. A kutyás óra szinte minden órán használható: testnevelés órán visszahozza a labdát, vagy lúdtalptorna mezítláb, egyensúlyozás kötélen, hogy megmentsd Atost, és még sorolhatnánk…
Katánál volt egy dadogós gyermek, aki sokszor Atos mellett ülhetett egész órán, simogathatta, ami megnyugtatta őt. Volt egy olyan diák is, akinek hároméves korában egy kutya leharapta az ujját, és szülei ezért íratták be a kutyás osztályba, hogy leküzdje a félelmét, de volt olyan is, hogy egy tanítványunk tanította meg a családjának, hogy miként is kell egy kutyával bánni. Megismerkednek a felelős kutyatartással és az állatvédelemmel.
Kutyabarát.hu: Miben látják a kutyás órák, foglalkozások fő erejét, lényegét?
Lesnyák Mária: A kutyás foglalkozások fő ereje, hogy a hangsúly a motiváción van, a kutya motiváló erejében. A gyermekek többsége vonzódik az állatokhoz. Szeretnék őket megfogni, irányítani, megismerni. A kíváncsiságuk megfelelő és tudatos irányításával, a kutya segítséget ad a kitűzött feladatok végrehajtásában. A kutyás foglalkozások játékos keretben zajlanak, és a játék örömforrás. Az ingerszükséglet része a mozgásszükséglet. A gyermekeknek van előzetes ismeretük a kutyáról, ezért könnyen összekapcsolják belső értelmezéseikkel, valamint az ismert részbe beépíthetünk egyre több új elemet.
Kutyabarát.hu: A szülők hogyan viszonyultak az iskola kutyabarát magatartásához?
Lesnyák Mária: A szülők részéről eddig csak pozitív visszajelzést kaptunk. Az elsősök beiratkozásánál nagy a versengés, hogy bekerülhessenek a kutyás osztályba.
Kutyabarát.hu: Vannak további terveik a program kapcsán? Kapnak valamilyen támogatást ehhez a remek kezdeményezéshez?
Lesnyák Mária: Támogatást sajnos eddig sehonnan sem kaptunk, csupán a szülők segítségét, akik kevés összeggel anyagilag támogatják a programunkat. Ezek az órák speciális eszközöket is igényelnének, és nekünk minden alkalommal a szertárból kell átcipelnünk a tanterembe az eszközöket, de vannak olyan eszközök is, amit házilag készítünk el. Ennek ellenére mi lelkesek vagyunk, és újabb terveket szövögetünk.
Szeretnénk, ha mind a négy évfolyamunkon lenne kutyás osztály. Egy új kolléganőnk is csatlakozik programunkhoz, ezzel az alsó tagozat, mind a négy évfolyamán lesz kutyás osztály. Szeretnénk, ha a felsős osztályok is bekapcsolódhatnának, és szakkör keretében ismerkedhetnének a felelős állattartással. Továbbra is tartunk kutyás napokat iskolánkba, ahová különféle szervezeteket hívunk meg, akik részére adományokat gyűjtünk. Tervünk még egy erre a célra berendezett terem létrehozása.
Kutyabarát.hu: Nagy örülünk, hogy vannak ilyen elhivatott pedagógusok, akik ilyen sokat tesznek a gyerekek állatszeretetének fejlesztése és a felelős kutyatartás érdekében – mindezt önerőből, időt és energiát nem sajnálva! Köszönjük!
Sziládi-Kovács Hajni
(kutyabarát.hu)