A „recycle”-ön túl – 2 másik R a valóban fennarthatóbb életért
A környezetvédelem manapság már sokak szívügye, és igyekszünk környezetvédelmi szempontokból tudatosabb döntéseket hozni. Erre a vállalatok is felfigyeltek, és zöldebb ígéretekkel próbálnak továbbra is termékeik fogyasztására sarkallni. A 6R nevű környzetvédelmi irányelvekből azonban úgy tűnik, hogy csak a recycle-ig jutottak.
A fogyasztói társadalom alapvetően a fogyasztásra és a profit maximalizálására épül. Mindannyian tudjuk, hogy a klímaválság, a szemétszigetek, az esőerdők kiirtása és a jéghegyek olvadása, stb. az erőforrások megóvásával, azaz a fogyasztás csökkentésével lenne megelőzhető. A fogyasztói társadalom és a globális nagyvállalatok érdeke azonban a folyamatosan növekvő fogyasztás, hiszen ez hozza számukra az árbevételt.
Amikor az egyszerű fogyasztó rájön, hogy a műanyag szemét az ökoszisztéma pusztulását okozza, és már a hazai halak is tele vannak mikroműanyagokkal, a csendes-óceáni szemétsziget pedig önálló kontinenssé duzzadt, úgy dönt, hogy nem vesz több műanyag terméket. A műanyag palackos üdítőital gyártója észleli, hogy kevesebb fogy a termékből. Készíttet egy felmérést, amiből kiderül, hogy ennek oka a fogyasztók műanyaggal szembeni kritikusabb hozzáállása. Mit tesz erre? Zöldre cseréli a termék műanyag kupakját és rányomtatja a címkére, hogy recycle. Nyugodtabban veszel meg egy ilyen terméket? Igen. Kevesebb műanyag szemét keletkezik? Nem.
„A 6R stratégia a leghatékonyabb módszer a természetes és épített környzetünk védelmére, megőrzésére és támogatására.”
A 6R része a reduce, reuse, recycle, recover, redesign és remanufacture. Azaz a csökkentsd, használt újra, hasznosítsd újra, forgasd vissza, tervezd át, és a gyártsd újra (meglévő alapanyagokból).
Sokan ide sorolják még a fogyasztók számára a refuse – azaz utasítsd vissza – elvet is. Hiszen amit nem veszünk meg, azt nem is használjuk el és nem keletkezik hulladék. Ha nem veszünk meg valamit, akkor egyértelműen jelezzük a gyártó számára, hogy az nekünk nem kell. A gyártó érzékeli a bevételkiesést és alternatívát kínál. Ez lehet olyan alternatíva, amely csak elkendőzi a problémát, úgynevezett greenwashing, mint amit a fenti példában is leírtunk. Ugyanakkor lehet valós megoldás is, mint például az állatkísérlet mentes és vegán kozmetikumok előretörése, vagy a mikroműanyagok kivonása a termékekből.
A reuse – azaz, használd újra – elv olyan vásárlási döntésekre ösztönöz, amelyek a tartós, sokáig használható termékek felé vezetnek minket. Egy alu vagy réz kulacsot egy életben egyszer kell megvenni, ugyanúgy, ahogy egy minőségi kutyapórázt vagy nyakörvet is. Ezzel rengeteget spórolunk nem csak anyagilag, de az erőforrások szintjén is. Reuse például a befőttes üvegek vagy a textil szatyrok használata, amelyet az újabban egyre szélesebb körben elérhető csomagolásmentes boltokban vagy a piacokon gyakorolhatunk.
Ha belegondolsz, hogy egy szupermarketben való bevásárlás után mennyi hulladék keletkezik csak a termékek csomagolásából, akkor könnyen kiszámolható, hogy éves szinten egy család milyen mértékben járul hozzá a szemétsziget növekedéséhez. Erre egyszerű megoldás a szemét visszautasítása (refuse) és a tartós dolgok folyamatos használata (reuse).
A 6R többi lépésének szintén az a célja, hogy tudatosabb döntésekkel csökkentsük a fogyasztásunkat. Mindezt úgy, hogy lehetőleg ne sérüljön az életmódunk és a kényelmünk. Ha nem figyelünk, és bedőlünk a megvezető ígéreteknek, hamarosan feléljük a Föld erőforrásait és nem lesz ilyen békés alternatívánk.
Szalay Adél / Kutyabarát.hu
Kép: Photo by Alena Koval: https://www.pexels.com/photo/person-s-left-hand-holding-green-leaf-plant-886521/;