Saját KB bal
Saját KB jobb

Mit lehet tenni, ha zajos a szervórendszer?

Ha a szervórendszer zajos, annak több oka is lehet. Okozhatja ezt a motorfordulat emelése, de akár a végálláshoz közeli kormánykerékállás is. Olykor megesik, hogy már egy apró kormánymozdulat során is furcsa neszeket lehet hallani. A három felsorolt lehetséges opció esetén mindig mást lehet okolni a szokatlan hangokért.

Ekkor kell a szervórendszer hibájára gondolni

Ha a kormánymozdulattal együtt lép fel a zaj, továbbá erősödésére is felfigyelünk, akkor általában a szervórendszer meghibásodására kell gyanakodni. Amennyiben fogasléces kormánymű van az autónkba szerelve, akkor célszerű rendszeres időközönként megnézetni azt, hogy sérülésmentesek-e a porvédő gumiharangok.

Ezeknek ugyanis az a szerepe, hogy védjék a kománymű belső részeit a kosztól. Ha elszakadnak a porvédők, akkor a kormánymű meghibásodásához egyenes út vezet. Éppen ezért, ha a kormánymű felújítása elkerülhetetlenné válik, akkor meg kell győződni arról, hogy teljesen új porvédő gumiharangokat adjanak a felújítás mellé. Egy korrekt cégtől ez elvárható, ugyanakkor ha nem egy leinformálható cégtől igényeljük a felújítást, akkor lehet, hogy ezt megspórolják. Pedig egy felújítás annyira nem olcsó mulatság, ezért némi utánajárást megér a dolog, hogy kit bíz meg vele az ember.

Hibajelenségek és magyarázataik

Ha azt tapasztaljuk, hogy nem szivárog az olaj, és annak sem véljük látható nyomát felfedezni, hogy kevesebb olaj volna az olajtartályban, ám ha az habos, rózsaszínes, akkor bizonyosan fals levegő kerül a szervórendszerbe.

Megesik viszont az is, hogy az olaj elszivárog a zárt rendszerből, példának okáért a szervókormánymű porvédő harangban. Ilyenkor a szervótartályban drasztikusan csökkenhet az olajszint. A szervószivattyú nem tud mást szívni a tartályból, csak levegőt. Ilyenkor nem tud kialakulni szervóhatás, vagy jelentős mértékben legyengül. Erre megoldást jelent, ha utántöltjük a szervóolajat vagy az automataváltó-olajat. Ilyenkor optimális esetben nem jelentkezik többé a zaj, és ha a szervószivattyúnak nem lett baja a szárazon futástól, akkor ismét élvezhetjük a szervóhatás előnyeit.

A tömítetlenséget szakszervizben kell orvosolni, méghozzá tömítetlenségi javítással.

Az idő elkerülhetetlenül érezteti a hatását

A szervószivattyúk sem örök életűek, az idő múlásával a belső betétjeik kopásnak indulnak. Azt, hogy milyen mértékű a kopás, meg lehet állapítani a tartályban található szervóolaj színe alapján.

Ha az sötétszürkés, akkor az annak a jele, hogy a szervószivattyú kopott felületéről leváltak parányi fémreszelékek. Az olaj ugyanakkor szennyeződhet a kormánymű kopásának következtében is. A szennyeződés gyorsabbá teszi a szervószivattyú kopásának folyamatát. Ennek a végeredménye rendre az, hogy megszűnik a szervóhatás.

 

(x)

További érdekes cikkek
Hozzászólások
Töltés...