Saját KB bal
Saját KB jobb

Ezért nem szabad kihagyni a centrírozást

A téli és nyári abroncs váltásakor nem elég egyszerűen le- és felszerelni a gumikat. Nagyon fontos, hogy megfelelően ellenőrizzük és centríroztassuk a kerekeket. Erre akkor is szükség van, ha felnivel együtt tároltuk az abroncsokat. Hogy miért? Lássuk!

Mi történik a centrírozáskor?

Amikor a gumiabroncsot centrírozzák, azt láthatjuk, hogy apró kis fémlapokat ragasztanak a felni belsejébe. Nem, ezek a fémlapok nem a megerősítést szolgálják. Ezek apró fém súlyok, amelyek arra hivatottak, hogy a felni és a keréktárcsa tömegközéppontját egyensúlyba hozzák. Vagyis a kerék a “centrum”, a középpont körül forogjon. 

Ha a kerekek nem pontosan középen forognak, az olyan hatást kelt, mintha valami folyamatosan ütné és húzná a futóművet és a felfüggesztést. Elképzelhető, hogy ezt vezetés közben nem vagy csak alig érezzük meg. Az alkatrészek elnyíródása és korai elhasználódása azonban nagyon is valós probléma. 

Miért van szükség centrírozásra?

Az autó kerekei óhatatlanul sérülnek. Padkára állunk fel és le, kátyúba hajtunk, vagy a fel-le szerelésnél éri oldalirányú ütés a felnit. Ezeket az apró hatásokat nem lehet elkerülni. Viszont minden ilyen apróság abba az irányba hat, hogy a kerék egyensúlya megváltozzon, ne a saját középpontja körül mozogjon. 

Hogyan vehetjük észre, hogy ez történik? A rázkódás, erre-arra húzó autó már a súlyos károsodás jele. A centrírozottság hiányára sokszor abból következtethetünk, hogy a gumik furcsán, egyenetlenül kopnak. Ez már nagyon komoly jel. Centríroztatni szükséges. 

Centrírozás otthon és centrírozás műhelyben

A centrírozás fontosságát mindenhol hangsúlyozzák. Sok műhely ezt a szolgáltatást már automatikusan hozzá is számolja a téli-nyári abroncsok cseréjéhez. Sokan azonban szeretnek saját maguk kereket cserélni. A centrírozást otthon, házi módszerekkel is el lehet végezni. 

Ilyenkor a kereket egy rúdra fűzik, és ekörül forgatják meg. A kerék egy pontját megjelölik és azt figyelik, vajon megálláskor mindig ugyanoda kerül-e ez a pont. Ha nem, a kerék minden oldala egyenletes. Ha igen, azokat a részeket, amelyek felül vannak a rúdon, fémlappal ki kell súlyozni, itt ugyanis valamiért könnyebb az anyag.

A házi centrírozás jobb, mint a semmi, de az eljárás hosszadalmas és pontatlan is. A műhelyekben ma már számítógépes rendszert használnak. Ezzel percek alatt, pontosan fel lehet mérni a kerekek egyensúlyát. Ezután precízen ki lehet egyensúlyozni az abroncsot. Még akkor is, ha mi magunk szereltük a kerekeket, érdemes beugrani a szakszervize a centrírozásért. 15.000 km-enként ez amúgy is szinte kötelező feladat lenne.

 

(x)

További érdekes cikkek
Hozzászólások
Töltés...