Saját KB bal
Saját KB jobb

Állatvédelmi összefogás az élőállatok szállítása ügyében

Állatvédők hívják fel a figyelmet arra, hogy az élőállatok szállítása és a határokon történő torlódások is tovább növelhetik a vírusfertőzés veszélyét.

Az COVID-19 okozta járvány helyzetben, amikor minden gazdasági, politikai és magánjellegű interakció a járvány megfékezésére fókuszál, egy példátlan mértékű összefogás zajlott le Európában, és azon belül Magyarországon állatvédő szervezetek között.

Ez az összefogás azért szükséges, mert jelenleg Európa szerte több százezer haszonállat van az utakon, és a legtöbb határátkelőn étlen, szomjan és egyre legyengülő stresszes szervezetükkel várják azt, hogy egyik országból a másikba léphessen a szállítójárművük, amely vagy EU-s vagy egy Közel-Keleti vágóhídra fogja őket szállítani.

A lehetősége annak, hogy ezek a távolsági állatszállítmányok fertőzéseket okozhatnak, melyek között van zoonózis is,  mély aggodalomra ad okot.  Az EFSA (Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság) szerint, a szállítás és az ezzel kapcsolatos bánásmódból származó stresszhatás lappangó fertőzéseket, majd klinikai betegségeket okozhatnak. Az EFSA tájékoztatása szerint: „ilyen állatok nagyobb eséllyel fertőznek (szalmonellafertőzés) meg más állatokat is az utazás során vagy érkezésük után a végcélnál, és sok esetben ez tovább veszélyezteti a közegészségügyet”.

Ezért idehaza hét magyar állatvédő szervezet (Állatmentő Sereg, Macskaárvaház Alapítvány, Magyar Állatvédők Országos Szervezete, Magyar Szőrmeellenes Liga, Noé Állatotthon Alapítvány, PCAS Állatmentés, Szurkolók az állatkínzás ellen) egy közös levelet juttatott el dr. Pintér Sándor belügyminiszter és dr. Nagy István agrárminiszterhez. Ezt a levelet előző héten több mint 30 másik európai állatvédő szervezettel közösen (többek között a az Animals Welfare Foundation, Eurogroup for Animals, Four Paws, Humane League UK,  PETA Németország) már elküldték az Európai Bizottság alelnökének és az Európai Unió Mezőgazdasági és Halászati Tanácsának elnökének is.

Ebben a levélben azt kérték, hogy az élőállat-szállítást függesszék fel a COVID-19 vírus által okozott vészhelyzetben. Nem utolsó sorban felesleges szenvedést okoz az állatoknak is, mellyel megsértik az ide vonatkozó 2005/1/EK Tanácsi rendeletet. Ezt a rendeletet, már békeidőben is, a magyar szállítmányozók és állatorvosok képtelenek voltak következetesen betartani és a nagyobb profit érdekében, folyamatoson megszegték.

Az élőállatok kereskedelmének akadálytalan folytatása nemcsak az állatok számára jelent veszélyt, hanem közegészségügyi-közbiztonsági kockázatokat is rejt most magában. Minden járvánnyal érintett ország nagyon szigorú intézkedéseket hozott annak érdekében, hogy meggátolja a fertőzés terjedését. A tudomány mai állása szerint a COVID-19 vírus háziállatokra és haszonállatokra nem veszélyes, azonban a szállítójárművek és maguk az állatok a vírus továbbterjedésében elsődleges szerepet vállalhatnak hordozófelületként. Amikor több országban kijárási tilalom van, illetve több országban ajánlásként elhangzik, hogy csak a legszükségesebb esetben hagyják el otthonunkat az emberek, dolgozzanak és tartózkodjanak otthon, nagy a veszélye annak, hogy sofőrök és az állatokat kezelő munkások és családjaik ezekből a kikötőkből/határátkelőkről továbbítsák a kórokozót vagy maguk is megfertőződjenek, főként azért mert a többi EU-ba belépő személlyel szemben a hajók legénységének nem kell karanténba kerülniük érkezésük után. Ez a rengeteg ember pedig folyamatosan érintkezhet EU-s továbbá magyar állampolgárokkal, ezáltal minden egyes ilyen szállítmány tovább növeli a fertőzés lehetőségét.

A nem EU-s országokba szállító kamionsofőrök rendkívüli módon veszélyeztetve vannak (vagy a megfertőződés vagy a továbbfertőzés miatt) ez pedig tovább terhelheti a nem megfelelő egészségügyi rendszereket ezekben az országokban, a kockázat pedig természetesen az EU-ba való visszatérés esetén is igen magas. Az importáló országoknak – melyek közül sokuknak már vannak COVID-19 esetei – nem kellene tovább növelniük a fertőzés mértéket azáltal, hogy élőállat-exportokat fogadnak az EU-ból.

Az állatvédő szervezetek ezért a következőket kérték:

  1. Függesszenek fel minden szárazföldi és tengeri exportot az élőállatokra az EU-n kívülre. Nagy az esélye annak, hogy az EU-ból érkező hajókat nem engedik majd kirakodni a kikötőtökbe, mert az országok lezárják határaikat; mindez óriási állatjóléti problémákhoz vezet majd. A jelen volatilis helyzetben a szervezőknek aligha van lehetőségük, hogy megfeleljenek a 1/2005/EK rendeletnek, mely szerint az egész út terjedelmében, a célként megjelölt nem EU-s országba való megérkezéséig kell a szabályozást figyelembe venni. Ezen túl, valószínűleg az importáló országok még kevésbé tudják majd biztosítani azt, hogy az állatokat az Nemzetközi Állatjárványügyi Hivatal (OIE) jóléti standardok betartásával vágják le. Észak-Rajna-Vesztfália állatorvosi szolgálata 2020.03.24. napján történt tájékoztatása szerint, a marokkói Tanger kikötőben háromszorosára nőtt a kikötői várakozási idő a fertőzés miatt, miközben a spanyol RoRo komphajók járat sűrűsége 30-40%-ra lettek lecsökkentve.
  2. Függesszenek fel minden 8 órán túl tartó szállítást az EU-n belül, mivel sem az állatorvosok, sem a rendőrségnek nem lesz ideje a COVID-19 krízis alatt, hogy betartassa az 1/2005/EK rendelet és, hogy megoldja a hozzá kötődő problémákat.
  3. Amíg a kereskedés fel van függesztve, a Bizottság és az EU tagállamainak biztosítania kell a gyors kommunikációt a CVO-k és az EU tagállamok Kapcsolati Pontjain, hogy az élőállat szállítmányozók elkerülhessenek olyan problémákat, mint a hosszú sorok a határátkelőknél, vagy olyan országokat, amelyek már nem fogadnak élőállat szállítmányokat bizonyos országokból.
Forrás: Magyar Szőrmeellenes Liga
Indexkép: pexels.com (illusztráció)
További érdekes cikkek
Hozzászólások
Töltés...