Állatok segítenek az oktatásban

Nyulakat, kutyákat, görényeket vontak be az általános iskolai oktatásba a Kaposvári Egyetem gyógypedagógiai karának hallgatói a most lezárult tanévben. Vallják ugyanis, hogy az állatok jelenlétével, közelségével hatékonyabban tanulnak a gyermekek. Takács István, az egyetem Gyógypedagógiai Intézetének igazgatója szerint a módszer nemcsak a fiatalokra, hanem az idősebb korosztályra is jótékony hatással van – olvashatjuk a tapasztalatokról szóló beszámolót a somogytv.hu oldalon.

Akár ez a madár is lehetne egy oktatási folyamat fontos kelléke, vallják a szakemberek. Az a fontos, hogy a diák kedvelje az állatot. A Kaposvári Egyetem hallgatói fél évvel ezelőtt kutyákkal, illetve nyulakkal kezdték el a terápiás foglalkozást általános iskolákban. Dr. Molnár Marcell, egyetemi docens szerint a megfigyelt tanulók sokkal nyugodtabbak és precízebbek voltak például a nyulak közelségében.

dr. Molnár Marcell, egyetemi docens:A nyulak érintkeznek a gyerekekkel, tehát ez a fő feladatuk, ezért is kell olyan állatfajokat választani ehhez a tevékenységhez, ami, olyan cuki állatfaj. Ezért jó például a kutya, illetve ehhez választottuk mi a nyulat is. Az ő feladatuk leginkább az, hogy megnyugtassák a gyerekeket és megfelelő hangulatba ringassák őket a fejlesztéshez.”

Az úgynevezett állat asszisztált pedagógiai módszer nem új keletű. Európai iskolákban már évtizedek óta alkalmazzák – mondta el a Kaposvári Egyetemen rendezett konferencián Takács István, a campus Gyógypedagógiai Intézetének igazgatója. Kiemelte: a programmal az intézmény állattudományi kara is jól össze tud dolgozni a pedagógiai karral.

Takács István, igazgató, KE Gyógypedagógiai Intézet: „Egyre inkább szüksége van, vagy szüksége lehet az embereknek arra, hogy állatok segítségével küzdjenek meg bizonyos élethelyzetekben dolgokkal. Azt gondoljuk, hogy ennek egy jó terepe az iskola. Ezért csináltunk egy iskolai programot három hónapos futamidővel és azt gondoljuk, hogy a Kaposvári Egyetem ezt a programot bölcsen, a jövőben folytatni fogja.

Az igazgató hozzátette – az állatok közelsége nemcsak fiatal korban nyújthat segítséget.

Takács István, igazgató, KE Gyógypedagógiai Intézet: „Én úgy hiszem, hogy három korpontja lehet ennek, az első a gyermeki kor, hiszen ekkor nagyon fontos az állat jelenléte okosan bölcsen felhasználva. A második felnőttkorban, amikor valaki krízis helyzetben van. Nagyon sokat jelenthet ekkor egy állat jelenléte. A harmadik pedig amikor idős korban vagyunk, amikor funkciókat veszítünk, amikor egyre nehezebb egy két dolog, akkor is sokat segít egy állat jelenléte.

Kutatásokkal bizonyították ugyanis, hogy azok az időskorú betegek, akik valamilyen házi kedvencet tartanak, kevesebb napot töltenek kórházban. A Kaposvári Egyetem pedagógusai szerint, amennyiben a jövőben a kutatások jó eredményeket hoznak, a módszert középiskolákban, vagy akár a felsőoktatásban is alkalmaznák.

 

Olvassátok el a kutyás terápiával kapcsolatos korábbi cikkeinket is:

Érdligeten Kemi, a négylábú terapeuta segít egy általános iskolában

Bodza, a vásárhelyi terápiás kutya utat nyit a sérült gyerekekhez

Risza és Domos varázslatos kapcsolata

Szorongás? A megoldás: kutya

 

 

 

(kutyabarát.hu)

 

forrás: somogytv.hu, indexkép (illusztráció): telegraph.co.uk
További érdekes cikkek
Hozzászólások
Töltés...