Mikortól válik erőszakossá a kutya nevelése?
A felelős gazdi igyekszik jó kutyát faragni kedvencéből, hogy minden helyzetben büszke lehessen rá. De vajon hol végződik a nevelés, és hol kezdődik az erőszak, a kutya megtörése, akár bántalmazása, hogy kedvünk szerint viselkedjen?
Megkerestük Vörös Lajost, az Excellent Dog Training Center kutyaiskola vezetőjét, hogy válaszoljon pár kérdésre a témával kapcsolatban.
Hol van a határa az erőszak alkalmazásának a kutyakiképzés terén?
A múlt század elején, közepén még azokat az egyedeket tenyésztették tovább, amelyek az adott feladatot a legjobban végezték el. Ezek a munkát segítő kutyák igen nagy becsben éltek abban az időben, de azt is el kell mondani, hogy nem bántak velük kesztyűs kézzel. A gazda szinte mindig használt valami fegyelmező eszközt, ha a kutya nem engedelmeskedett, de csak annyira, hogy ne féljen elvégezni legközelebb is a feladatokat. És itt már el is jutottunk a kezdeti kutyakiképzéshez.
A múltban a képzést sokkal egyszerűbben határozták meg és sokkal erélyesebben, mint a jelenben. Viszont azok a kutyák erősebb idegrendszerrel rendelkeztek, mivel a nem megfelelő egyedeket nagyon gyorsan szelektálták. Már kölyökkorban érdemes figyelni a kutyát, időben észrevenni, milyen született adottságok erősebbek nála és ennek megfelelően időben elkezdeni a kontroll munkát.
Az erőszakos viselkedés a gazda részéről nagyon sokszor nem indokolt. Gondoljunk például arra, ha a kutya megrágta a cipőmet, amit rossz helyen hagytam. Mikor hazamentem, ideges lettem és megvertem. Sok kutya nem is tudja, miért kapta a büntetést, hiába is mutogatjuk ilyenkor a cipőnket. Ugyanez történik a kiképzés során is, ahol nincs felkészítve a kutya egy adott gyakorlatra és durván nyúlnak az állathoz, aki azután rosszul társít bizonyos feladatokat. Az ösztönöket kezelni kell, de fokozatosan és nyugodt fejjel.
A fajták különbözőségének van jelentősége?
Mindemellett, hogy a fajtáknál magasabb-alacsonyabb ingerküszöbű kutyák vannak, én inkább az idegrendszerre figyelnék jobban, ami meghatározó a gyakorlatban. Egyes fajtákat nem szeretnek és elküldik őket a kutyaiskolából, ami azt hiszem, a kiképző hibája.
Mi egy oktató feladata?
A kutyakiképzésben a kreativitás nagyon fontos elem, ami széppé és tudatossá teszi a kutya számára a tanítandó feladatokat, de ehhez szükség van a kiképző mentális felkészültségére. Ha csak egy sémát oktatunk, nagyon sok probléma adódik, ami után mind a gazda, mind a kiképző csak ideges lesz, és a kutya issza meg a levét. Az oktatóknak folyamatosan figyelni, tanulni kell új módszereket, amit a kellő időben előhúz a tarsolyából, ettől ő is magabiztosabb és nyugodt marad.
Kedvenceinket nagyon sokan úgy teszik ki erőszaknak, hogy észre sem veszik. A nem megfelelő tartás, nevelés vagy tanításból fakadó pszichés következmények is ide tartoznak. A nem megfelelő mozgás vagy éppen a kellő mozgás megvonása is lehet egyfajta erőszak a kutyával szemben.
A tanítás alatt pedig egy általános szabály van: a kutyának élveznie kell a tanulás folyamatát! Kutyáink azonnal megmutatják, ha fizikálisan vagy mentálisan megterheljük őket. Csak figyelni kell rájuk.
Sokan úgy vélik, hogy a gyermeknevelés a kutyanevelés között nagyon sok közös vonás létezik. Ebben az összehasonlításban érdekes hasonlóságokra bukkantunk. Vida Ágnes pszichológus szerint: „A gyermeknevelésben a büntetés célja az lenne, hogy megtanítsuk a gyermeknek a helyes viselkedést. De vajon mi a cél? Az, hogy azért viselkedjen helyesen, mert fél a következményektől vagy azért, mert elfogadta a szabályokat és bízik bennünk?” Ez a megközelítés igen csak hasonlít az előzőekben szakember által megfogalmazott gondolatokhoz.
A kutyáknál is sokszor alkalmazzák például a falkából kizárásos büntetést, ami bizonyos egyedeknél nagyon jól beválik, de érzékenyebb kutyáknál ez bizony a bizalomvesztéshez is hozzájárulhat, vagy a másik véglet, akit egyáltalán nem zavar a tény, hogy ki lett rekesztve, megy a maga dolgára. A negatív élménnyel való megerősítés, pozitív megerősítés nélkül feszültséget kelt a kutyában, kvázi ellenséges hangulat alakulhat ki kettejük kapcsolatában, ez is nagymértékű hasonlóságot mutat az emberi kapcsolatokon belüli feszültségek lemodellezésében.
A kutya – bármennyire is rosszul viselkedik – nem arra törekszik, hogy teljesen szabad legyen, benne van a hovatartozás vágya, a biztonság és kiszámíthatóság igénye. A határok megismerése elengedhetetlen a kutya számára is, hogy megtalálja a helyét, alkalmazkodni tudjon. Ezt kell felmérnie a gazdának, és ha ez megvan, az erőszaknak semmi helye nem lesz a nevelésben.
Ezeket is ajánljuk:
Szemtől szemben egy antiszociális kutyával az utcán – mit tehetünk?
Magyar sikertörténetek – Élj Már DogRehab
A kutyák genetikai térképe sok titokra adhat választ
(kutyabarát.hu)