Ilyen is lehet az iskolai légkör
Az iskola a legtöbb gyermek szemében abszolút a “nemszeretem” kategóriába tartozik, pedig ennek egyáltalán nem kellene így lennie. Hisz a diákévek nemcsak a tanulásról szólnak, hanem mellette az is fontos, hogy a gyerekek jól érezzék magukat az iskola falai között.
Egy jó intézményben pedig erre oda is figyelnek, a Brit-Magyar Iskola pedagógiai módszerei például kifejezetten előnyben részesítik a hatékony, élmény alapú tanulást.
Mi lehet az oka annak, ha egy gyerek egyáltalán nem szeret iskolába járni?
Általában mi felnőttek sem úgy kelünk fel reggelente, hogy “Jaj de jó, végre mehetek dolgozni!”, így a gyerekeknél is természetes, ha nem rajonganak kifejezetten azért, hogy elindulhassanak az iskolába.
Ugyanakkor ha csemeténken azt látjuk, hogy szorong, ideges, vagy egyenesen félelemmel tölti el az intézmény gondolata, netán délutánonként fásultan, nyúzottan érkezik haza, és utána a nap hátralevő részében is letört és kedvetlen, az mindenképp arra utal, hogy valami nagyon nincs rendben.
Az iskola iránti ellenérzésnek azonban rengeteg oka lehet: a gyereket piszkálhatják az osztálytársai, elképzelhető, hogy nem jön ki jól az egyik tanárral, netán túl nehéz neki a tananyag és nem kap kellő segítséget, vagy az állandó rivalizálás, teljesítménykényszer miatt stresszes.
A lényeg, hogy az ilyen intő jelek felett nem szabad szemet hunyni, hiszen az iskolai évek alatt elszenvedett traumák az egész életükre kihathatnak.
Az pedig nyílt titok, hogy a hazai oktatási rendszer sajnos számos sebből vérzik, így ezen a ponton jogosan merül fel a kérdés: vajon létezik olyan iskola, amely diákközpontú, gondoskodó, és ahol olyan módszereket alkalmaznak, hogy a gyerekeknek ne nyűg legyen a tanulás? Nos, a válasz szerencsére igen: ilyen a már korábban említett Brit-Magyar Iskola is!
Biztonságban az osztályteremben
Az intézmény egyik pedagógusa, Vámos Rita szerint az inspiráló, békés, nyugodt közeg megteremtése alapvető feltétele annak, hogy a gyerekek jól érezzék magukat, és megvalósulhasson az élmény alapú oktatás.
Egy ilyen közösségben akkor sincs gond, ha valaki hibázik, nem kell tartania attól, hogy a társai kinevetik vagy a tanár leszidja. A hibázás ugyanis a tanulási folyamat elengedhetetlen része, így ennek megfelelően is kell kezelni – azaz levonni belőle a tanulságot a jövőre vonatkozóan.
Az is lényeges, hogy a gyerekek merjenek kérdezni, ne hallgassanak csak azért, mert félnek tőle, hogy butaságot kérdeznek. Hisz rossz kérdés nincs, mindent meg lehet beszélni, aki pedig kérdez, abban máris ott munkálkodik a kíváncsiság, a tanulás vágya.
Ha pedig a gyerekek egyedül nem boldogulnak, akkor bármikor kérhetnek segítséget akár a társaiktól, akár a pedagógusaiktól. Egy diákközpontú iskolában ugyanis nincs olyan, hogy valaki segítségre szorul, de nem kapja azt meg.
Azok a boldog diákévek
A modern oktatási eszközökkel, módszerekkel és az elhivatott pedagógusokkal felvértezett iskolákban a tanulás kaland, az itt szerzett pozitív élmények pedig életre szóló szép emlékeket adnak.
(x)