Új kutyahirdetési portál indult – a tenyésztők kétkedve fogadják
Új, magyar fejlesztésű online felület indult a tenyésztőknek kutyáik értékesítésére, akik között mégis megoszlanak a vélemények: valaki már el is kezdte használni a szolgáltatást, valaki még idegenkedve fogadja, sokan pedig webshop jellege miatt teljesen elzárkóznak.
„Online bizalmi tér tudatos kutyavásárlóknak” – így szól a Wuuff mottója. A világméretű online felhő, amelyben rengeteg mai ügylet zajlik, valóban bizalminak nevezhető, hiszen ismeretlenül kötjük a kisebb-nagyobb üzleteket. A kutyavásárlás azonban ezen messze túlmutat: hiszen itt nem tárgyakról van szó, családtagot, társat választunk tizenévre, amelynek érzése nehezen azonosítható a honlapon szereplő „24 órás foglalás”, „vásárlás” vagy „online fizetés” gombokkal.
Nagyon kényelmesen hangzik, hogy egy fajtára rákeresve egy helyen végig nézhetjük a hirdetéseket, és amelyik a legszimpatikusabb, lefoglaljuk és akár online ki is fizethetjük a vételárat. Természetesen van lehetőségünk a kölyköt hirdető tenyésztővel felvenni a kapcsolatot, személyesen elbeszélgetni, amit ajánl is az oldal, és hangsúlyozza: a kommunikációt segíti elő tenyésztő és vevő közt, valamint a külföldi vásárlóknak is segítséget nyújt.
„A tenyésztők és a kutyavásárlók közötti kommunikációban egyfajta bizalmi szakadék van” – mondja Fagyal Sándor, a Wuuff ügyvezetője. – „Számunkra az a legfontosabb, hogy biztonságossá és könnyebbé tegyük a leendő gazdi számára, hogy fajtatiszta, egészséges kutyatársra találjon; valamint hogy a négylábú kedvencek a legmegfelelőbb tulajdonoshoz kerülhessenek. Sokszor szembesültünk azzal, hogy a vásárlók tanácstalanok, mert nem látják át a rendelkezésre álló információhalmazt, a tenyésztők pedig általában nem értenek hozzá, hogy megfelelően prezentálják a kutyákat.”
A tenyésztők népes tábora mégis erős kritikát fogalmaz meg az oldallal szemben. A vételár sokszor csak személyes találkozás alapján határozható meg, hiszen függ a tenyésztő és a vevő jövőbeni széndékától, a személyes ismeretségtől, vagy ha például egy vevő már régebben is vásárolt kölyköt az adott kennelből. De az sem utolsó, hogy a tenyésztő legtöbbször személyes szimpátia alapján adja vagy épp nem adja el valakinek a kölykét, amit az online térben egyszerűen képtelenség felmérni, megszerezni.
Az etikai kódex elfogadása és betartása kötelező az oldalon, ámde a virtuális világban ez mindig ad némi rugalmasságot a „messziről jött ember bármit mondhat” elv alapján. Az üzemeltetők ígérik, hogy minden hirdetést moderálni fognak, de már most található árban sokkal alacsonyabb „értékű” kölyök, akivel az adatlapja szerint nem jár törzskönyv, és 10,000 Ft-ért is volt kutya – ami állítólag csak teszt hirdetés volt, és azóta lekerült az oldalról – „ingyenes” beagle viszont még kapható.
Kérdés az is, hogy mi az a szűrőrendszer, ami a szaporítókat kizárja az oldalról, hiszen a szaporító is rendelkezhet kennel névvel, tartozhat tenyésztői klubhoz, és elfogadhatja az etikai szabályzatot is, mégsem fog rendelkezni a fajta, a kutyák, a tenyésztés és a vevő iránti tisztelettel.
Reméljük, az oldal hamar levetkőzi a kutyákat tárgyként kezelő webshop vonásokat, és nem az lesz az alapelv, ami jelenleg még megtalálható a felületen:
„Sikeres foglalást követően már Te vagy a kutya boldog tulajdonosa” – mert ez nem így van, és nem is szabad így lennie soha.
(kutyabarát.hu)