Hidak, lépcsők, pallók birodalma – a Gyadai tanösvény minden korosztálynak élmény

Budapesttől mindössze 40 kilométert autózva egy olyan világba csöppenhetünk, mely különlegességével bármelyik országban a gyerekkel, kutyával kirándulók népszerűségi listájának élmezőnyében szerepelne. Vácot éppen csak elhagyva, a Börzsöny és a Cserhát találkozásánál fekszik a Naszály-hegy.

A hegy északi oldalán, a Lósi-patak mentén elterülő erdők és rétek között tekereg a Gyadai tanösvény, amely minden évszakban bejárható, így a természet mindig más és más arcával ismerkedhetünk meg.

Túránk, egyben a tanösvény bejárásának kiindulópontja Katalinpuszta-Szendehely, egészen pontosan a Katalinpusztai Kirándulóközpont, ezt a 2-es főút jobb oldalán tábla is jelzi.

A parkolót elhagyva csak néhány métert kell sétálnunk az aszfaltos úton (de a gyerekek legnagyobb örömére, kisvonatra is szállhatunk), hogy elérjük a Gyadai rétről elnevezett tanösvény kezdőpontját. Az 5,2 km hosszú útvonal 13 állomását a zöld T jelzést követve kereshetjük fel, útközben megismerve a környezet természeti adottságait, az erdők és mezők szépségeit, valamint az itt élő madárvilágot.

A tanösvény nagyrészt erdőben halad, ahol az árnyas fák alatt még a nyári melegben is kellemesen elidőzhetünk, de természetesen a névadó Gyadai réten is áthaladunk.

Ezután, a nyári melegben jól esik betérni a Lósi-patak hűs ártéri mocsarába. Ez egy igazi mesevilág, ahol a rejtelmes-sejtelmes ártéri erdőben megfigyelhetjük a vizek élővilágát. Látogatásunk idején, a nyári szárazságnak köszönhetően víz ugyan nem volt a területen, de a buja, zöldellő lápi növényzet között kanyargó hosszú pallósoron történő átkelés így is felejthetetlen élményt nyújtott. A lápvidéket elhagyva érkeztünk meg az Óriások pihenőjének nevezett, hatalmas fatörzsekből kialakított kulturált piknikező helyre, ahol kutyáink „kiheverhették” a pallósor izgalmait, begyűjtötték a kiránduló gyerekek simogatásait, és bevallom, nekünk is jólesett egy kis pihenés.

Utunkat a patak völgyében folytattuk, ahol sáros idő esetén a levert fatönkökön áthaladva, vagy inkább „átugrálva” érjük el a vízen átvezető kis hidacskát, melynek középső része egy billenőhíd (volt is meglepetés a négylábúak körében).  A fák közül kibukkanva, újra keresztezzük a hangulatos és hatalmas Gyadai rétet, majd ismét erdős terep következik. A felfelé és lefelé kanyargó ösvényen 1 km megtétele után érkeztünk a méltán népszerű és híres kb. 6 méter mély árkon átívelő függőhídhoz.

Talán ez a híd a tanösvény, és a szintén itt elhaladó kék túra ezen szakaszának fénypontja. Az igazsághoz tartozik, hogy ebeink a függőhíd helyett inkább a (szintén kiépített) hosszabb utat választva, az árkon átvezető lépcsőket preferálva keltek át a túlpartra. A függőhídon való izgalmas átkelés után könnyed erdei sétával jutottunk vissza körtúránk kezdőpontjához, ahol a kis tó partját övező fák alatti padokon kipihentük az út „fáradalmait”. A tavacskát az Élmény ösvény szegélyezi, melynek apró állomásai a legkisebbeknek teszik lehetővé, hogy játékos formában megismerjék a természetet.

Fotók: a szerző

A tanösvény végigjárása egy kellemes kutyás sétának is kiváló (vizet feltétlenül vigyünk magunkkal, mivel útközben nincs vízvételi lehetőség), és gyerekeink is sokat tanulhatnak itt,  miközben egy emlékezetes, igazi családi napot tölthetünk el együtt.