Köd előttünk, köd utánunk… a Haraszt-hegyi Tanösvényen

A Vértes-hegység déli oldalán, a Csákvárról Gántra vezető főút melletti parkolónál indul a Vértesi Natúrpark leglátványosabb, 3,5 km hosszú körútvonala. A körtúra során gyönyörű, szubmediterrán klímával rendelkező területen haladunk. Kutyás kirándulóhely-ajánló rovatunk következő állomását ismerhetitek meg.

A botanikai-geológiai tanösvény megismertet az itteni növényzettel és állatvilággal, valamint megcsodálhatjuk a Haraszt-hegy óriási kopár dolomitszikláit.

Egyik kedvenc kirándulóhelyünk ez, ahová minden évszakban érdemes ellátogatni, de talán ősszel a legszebb.

A parkolóból mindkét irányba elindulva bejárhatjuk a tanösvényt, követve a zöld levél jelzést.

Jobbra indulva a kitaposott ösvény egy romantikus erdei lépcsősoron, cserjések között haladt felfelé, majd utunkat a ködből előbukkanó kisebb-nagyobb sziklák szegélyezték. A jelzett utat több kis ösvény is keresztezi, és mi engedve a csábításnak, letértünk tanösvényünkről, követve a réteket, tisztásokat keresztező kitaposott nyomvonalakat, hogy „beleveszhessünk” a lépten-nyomon fotózásra csábító táj szépségeibe.

Az Angliát idéző ködös időjárás sajnos a panorámát nem engedte láttatni, de a sok helyen felbukkanó, szemkápráztató pirosas-sárgás levelekben ilyenkor bővelkedő cserszömörce és a meseszép színekben pompázó őszi erdő kárpótolt bennünket a most elmulasztott látványért.

Az „alternatív csapásokat” elhagyva, újra rátértünk a tanösvényre, ahol hamarosan utunk legmagasabb pontján, a 332 m. magas Kerek-hegy tetején találtuk magunkat. Így nemcsak számunkra is új ösvényeket fedeztünk fel, de elkerültük a két izzasztó kaptatót (ahol egyébként a tanösvény felfelé halad), amelyek idős kutyánk számára már komolyabb megterhelést jelentettek volna.

A kopár fennsíkról elképesztő kilátás nyílik az alattunk fekvő Csákvárra és a Vértes lankáira, melyet korábbi látogatásaink során már megcsodálhattunk, de ezúttal minden beleveszett a minket körülölelő ködbe. A fennsíkról egy éles, de jól jelzett jobb kanyart véve, meredeken tartottunk lefelé a szűk Kőlik-völgybe.

Ebben a mély szurdokvölgyben ereszkedve kisebb-nagyobb sziklahasadékok, barlangok mellett haladtunk, végül az alacsony erdő és a cserjések között vezető ösvényen visszaérkeztünk utunk kiinduló pontjához, a parkolóhoz.

Mindenkinek kellemes időtöltést és jó túrázást kívánunk ezen a különleges helyen!