A kutya, aki Rád vár: mágikus realizmus képeken
Egy budapesti grafikus gazdátlan kutyákról készült fotókból alkot a nézőt megszólító, szürrealisztikus képeket, mert ráébredt arra, így hatékonyabbak lehetnek az örökbefogadás kampányok.
Bán Sarolta a Help Dogs With Images projekt keretében kutyákról készült, teljes alakos fotókat vár bárkitől a világon, lehetőleg minél nagyobb felbontásban és jó minőségben (legyen éles, ne legyen kiégve). Határidő: március 31. Már most akkora sikere van a kezdeményezésnek, hogy 123 ezren lájkolták a PhotoAllegory of Sarolta Bán Facebook-oldalt, és a művész hírnevét a nemzetközi sajtóban megjelent cikkek is továbbvitték (pl. Huffington Post).
Bán Sarolta eredetileg ékszertervezőnek tanult, 2007-ben találkozott a digitálisfotó-manipulációval, ami hamar a szenvedélyévé és fő időtöltésévé vált. “Szeretem a hétköznapi tárgyakat, és ezeket kombinálva saját történeteket, személyiségeket tudok adni nekik” – áll rövid bemutatkozójában. Állatvédőnek tartja magát, segítik is az egyik magyar menhelyet.
Mindennap több ezren posztolnak és osztanak meg Facebookon állatképeket, gazdát keresve nekik. Ez ihlette az Ön munkáit is?
Természetesen ez is, ezen kívül sokat gondolkoztam, hogy a saját eszközeimmel hogyan tudnám segíteni a menhelyen élő állatokat, és úgy gondoltam, hogy így próbálom meg felhasználni a munkámat.
Amikor pár hónapja sokat bújtam az internetet, hogy örökbe fogadjak egy kutyát, akkor vettem észre, hogy milyen előnytelen és kiszolgáltatott szinte az összes kutya a képen. Ekkor jutott eszembe, hogy miért ne lehetne olyan képeket csinálni róluk, amivel kitűnnének a tömegből, és olyanok is észrevennék őket, akik amúgy nem néznének ilyen honlapokat.
Kutya vagy macska?
Inkább kutyás vagyok, de a macskákat is szeretem.
Volt-e már olyan gyakorlati eredménye a projektnek, hogy az Ön képein szereplő állatot örökbe fogadták?
Gyakorlati eredményről azért nem tudunk még, mert csak pár napja indult a kampány, és annak ellenére, hogy már több mint 200 képet küldtek nekem, az első képeket csak most tudtam elkészíteni, mert egy-egy képe esetén több napos munka is lehet.
Rengeteg idegen nyelvű online felület népszerűsítette a projektet, magyar oldalt azonban még nem találtam, amely tematizálta volna – vajon miért?
Most már azért írt erről több magyar oldal is, de igaz, hogy jó pár napos késéssel. Szerintem ez teljesen normális, hogy nemzetközi hírek/események pár napos késéssel érkeznek Magyarországra, még ha ezt a kampányt történetesen Magyarországról indítottuk is.
A beérkezett fotókból hányat tervez felhasználni? Hogyan választja ki, hogy melyiket alkotja újra?
Eredetileg 4-5-re gondoltam, most úgy néz ki, hogy lehet, hogy több lesz, mert nagyon nagy sikere van szerencsére és sok képet küldenek (tíz nappal az indulás után több mint 200-at). Nem a kutyát választom ki, hanem a képet, hogy melyikkel tudok jól dolgozni, melyiket lehet jól alakítani.
Mi a munkamódszere, hogyan jönnek az ötletek egy kép megalkotásakor?
Leginkább a megérzésem működik, általában az alapkép egy gondolata elindít egy irányba, de a végén lehet, hogy teljesen más lesz belőle.
A projekt lezárultával mi a következő lépés: tervez esetleg kiállítást, mi lesz a képek sorsa?
Ez egy jó kérdés, mivel nem terveztük, hogy ekkora sikere lesz a kampánynak, ezért nem terveztünk ennyire előre. De látszik, hogy nagyon nagy igény van hasonló kezdeményezésekre, ezért az elkészült képekből szívesen rendeznénk egy kiállítást is, vagy egy jótékonysági aukciót a képet küldő menhelyeknek.
(kutyabarát.hu)