Saját KB bal
Saját KB jobb

Kiránduljunk kutyával! – Bózsvától Füzér Váráig

Füzér Várába azért érdemes ellátogatni, mert egyszerűen túl gyönyörű ahhoz, hogy kihagyjuk! A középkori magyar történelem egyik legérdekesebb helyszínét a közelmúltban romos állapotból állították csaknem teljesen helyre (hamarosan kezdődik a felújítás újabb üteme). Már a tatárjárás előtt  egy 552 méteres bérc tetején magasodik a környék fölé, amely mind lentről, mind a várból festői látvánnyal kényezteti a turistákat. Bár a vár belső területei kutyával sajnos nem látogathatók, de hogy jól ismert bölcsességet idézzek, itt valóban nem a cél, hanem az odáig vezető út a fontos.

A Zempléni hegység a kedvenc magyarországi tájaim közé tartozik, soha nem fogom megunni a hangulatát, a természeti szépségét, a gazdag történelmét és a zempléniek kedves, figyelmes vendégszeretetét. Gyönyörű napokat töltöttünk Tatyival Sátoraljaújhelyen, Sárospatakon és az itteni túraútvonalakon barangolva, de bevallom, alig várom már, hogy visszatérjek. Ha egyszer valakit megérint hazánknak ez a csücske, mindig vissza fog vágyni, hogy újabb és újabb zugait ismerje meg. Engem is ez a vágyakozás ösztönzött arra, hogy megpróbáljalak Titeket megfertőzni a Zemplén-szeretettel.

kutyabarat kutyabarát

Túránk kiindulópontja, Bózsva, egy csendes, rendezett kis falu, távol a városok zajától és a térerőtől. A település központjában, a festői kis tó partjától nem messze, a faluház előtti villanyoszlopon találjuk az első OKT jelzést, amelyet füzérig nagyjából gond nélkül követhetünk. A Bózsva határában, a temető felé vezető rész lesz talán a túra legnehezebb szakasza, mivel itt sem jelzés, sem különösebb karbantartás nem segíti a haladást, de szerencsére itt még nincs emelkedő és csak egyenesen kell haladnunk, amíg aztán kiérünk a faluból, és elérjük a műutat.Ha eltévednénk, bátran kérdezzük meg a helyieket! Minket egy kedves úr el is kísért egy darabon, mesélt a falu történetéről és a régi időkről. Kiderült, hogy ő is megszállott túrázó volt annak idején.

Bózsváról kiérve, a dombra felkapaszkodva tárul elénk az a látvány, amelyet csak a Zemplén adhat: zöldellő halmok, keskeny völgyek, béke és nyugalom. Ezután az elhagyott volt Sárospatak-Füzérkomlós hegyközi kisvasút nyomvonala vezet minket egészen Füzérkomlósig, ahol kedves kis házakban és szépen karbantartott előkertekben gyönyörködhetünk. A falucskát elhagyva térjünk rá a kerékpárútra, mivel a kék nyomvonala is ezen fut. Itt már megpillanthatjuk a távolban a Füzéri vár fehérlő alakját és a Nagy-Milicet, miközben legelő tehénkék és zöldellő rétek között vezet az utunk.

Füzérre érve le kell térnünk a kék sáv jelzésről, hogy a vár irányába, a piros jelzésen folytassuk az utat. Itt már nem tévedhetünk el, csak felfelé kell haladni a falucska hangulatos utcáin. Szánjunk pár percet arra is, hogy a falu nevezetességeit szemügyre vegyük: megpihenhetünk a végső kaptató előtt, miközben megnézzük a református templom fakazettás mennyezetét és a római katolikus templom román kori részleteit. Mint minden rendes magyar településen, italbolt is van a központban, ha megszomjaztunk volna.

Erdők között érjük el a várat, ahol a kapun belül még kutyákkal is be tudtok lesni a gyönyörűen felújított reneszánsz várudvarba, egyébként pedig remek sétalehetőséget kínál a várárok. Egy kicsit feljebb haladva visszanézhetünk az eddig megtett útra, amely remélem, számotokra is olyan kedves lesz majd, mint nekünk volt.

kutyabarat kutyabarát

Ezt a túrát a szintemelkedések miatt olyan kutyáknak és gazdiknak javaslom, akik hetente legalább 2-3 alkalommal mozognak vagy rendszeresen kirándulnak együtt. Teljes táv: 10.4 km.

És íme egy gyönyörű videó a várról, további kedvcsinálóként: