Saját KB bal
Saját KB jobb

Kutyás kiruccanások – Grad, Őrség és megszámlálhatatlan tó

Határtalan barangolásainkat az ország nyugati részén a magyar-osztrák-szlovén hármashatár vidékén folytatjuk, az Őrségi Nemzeti Park, Ausztriában a Dreiländer Naturpark Raab, Szlovéniában pedig a Krajinski Park Goricko területén – természetesen csakis kutyával. Ide vissza kell térni!

Felfedező utunkra hazánk legnyugatibb településéről, Felszőszölnökről indultunk, amely a három ország találkozásánál fekszik. Innen bejárhatjuk a környéket biciklivel és gyalogosan is. Mi természetesen ezúttal is kutyánkkal keltünk útra.

A falu központjából tanösvény vezet a Hármashatár-kőhöz, amelyet 1922-ben a trianoni döntés után állítottak fel a három szomszédos ország találkozásánál.

Kellemes sétával kb. 1 óra alatt jutottunk el a Hármashatár-kőhöz (jobb oldali képen), amelynek három oldalán a három ország címere látható.

Szép környezetben, árnyékos erdőben pihenhetünk meg, de távolabbi túrákra is elindulhatunk innen. A pihenőhely nagyon szép, rendezett, nagy hiányossága viszont, hogy nincs víz. Ha erre járunk, feltétlenül gondoskodnunk kell előre megfelelő vízmennyiségről mind magunk, mind a kutyánk számára.

A következő úti célunk a felsőlendvai Grad meglátogatása volt. Ezt Szlovéniában a legnagyobb várépületként tartják számon. Helyiségeinek száma valamikor megegyezett az év napjainak a számával. Az épület Európai Uniós támogatással jelenleg felújítás alatt áll. A várkastélyt ősfás park veszi körül, itt érdemes kicsit elidőznünk.

A Doronak felé vezető úton egy kis templomra lettünk figyelmesek, ahol egy rövid időre meg is álltunk. A templom Martjanci (Mártonhely) településen áll. Az ismertető tábláról megtudtuk, hogy a 14. században épült Szent Márton templom fontos kulturális emlékünk, a Szent Márton zarándokútvonal része. Az útvonal teljes hossza 2500 km, amelynek egyes szakaszait kutyával is érdemes lenne bejárni.

E rövid kitérő után folytattuk utunkat a következő célunk felé, a Dobronak melletti Energia Parkba. Ezen a területen különböző jótékony hatású földsugárzásokat mértek, amelyeket kis faoszlopok és mellettük padok jeleznek. A parkban található a Szent Vid forrás is, amelynek szintén gyógyító erőt tulajdonítanak.

A Szent Vid forrás

A Muravidék egyik legszebb tava a Bakonaki-tó, amely szintén az Energia Park része. A mesterséges tóban fürödni és csónakázni nem szabad, de a horgászok és kirándulók kedvelt helye. Kutyára vonatkozó tiltó táblát nem láttunk, így örömmel csobbanhat kutyánk a vizében. A tótól kellemes tanösvény indul, az útvonal nem igazán kiépített, a táblákat kell figyelni, nehogy eltévedjünk. A hossza kb. 1,5 km.

Az Energia Park csak néhány kilométerre található a magyar határtól, belépődíj nincs, csak a parkolásért kellett 2,5 Eurót fizetnünk. Kutyával minden gond nélkül beengedtek bennünket.

Szlovéniai kalandozásunkat követően visszatértünk az Őrségi Nemzeti Parkba, ahol még számtalan felfedeznivaló várt. A hosszú hétvégi kalandozásunk során több tavat is útba ejtettünk. Ahogy visszatértünk Magyarországra, a határ és Lenti között található lendvadedesi tavat látogattuk meg.

A Lendvadedesi-tó

A Sárgaliliom tanösvény Magyarszombatfát és Velemért köti össze, és az országos Kéktúra része. Magyarszombatfán évszázadok óta művelik a fazekasmesterséget, és mi éppen a fazekas napok idején jártunk arra, így egy kis betekintést nyertünk ebbe a tradicionális tevékenységbe.

Velemérben az Árpád-kori Szentháromság templomot néztük meg, amely mind építészeti, mind kulturális szempontból kiemelt jelentőségű.

Velemértől alig pár kilométerre található a Szentgyörgyvölgyi református templom (bal oldali képen), amelynek festett kazettás mennyezete egyedülálló, és a templom országos műemlékvédelem alatt áll.

Majd a Vadása-tó felé vettük az irányt. A tó és környezete gyönyörű, de nagy csalódás, hogy mivel fürdő tóként tartják számon, a kutyát sehol nem szabad a vízbe engedni.

A nap végén sikerült azért még egy mindannyiunk számára élvezetes helyet felfedeznünk, a Hársas-tavat, amely szintén az Őrségi Nemzeti Park része. Az erdővel körülvett, csodaszép környezetben fekvő tavat a Hársas-tó tanösvényen körbe is járhatjuk. A fürdőzőket kijelölt strand várja, és a strand területén kívül szerencsére nincs kutyákat tiltó tábla.

Egy hosszú hétvége a nyugati határvidéken sajnos nagyon rövid ahhoz, hogy a természeti és kultúrtörténeti értékeket valóban megismerjük. Ennyi idő csak arra elég, hogy rájöjjünk, ide érdemes visszatérni…

Cikksorozatunk első részét itt elolvashatjátok, de más útvonalakat is szívből ajánlunk, vagy olvassátok el ezt, ha ti kicsit máshogy túráznátok.

Hosszú Noémi
utazzkutyáddal.hu

(kutyabarát.hu)

A kezdő képen a Vadása tó látható.