Saját KB bal
Saját KB jobb

A porlasztócsúcs szerepe az autóknál

A diesel üzemű gépjárművek esetében az üzemanyagnak a tankból a hengerekhez el kell jutnia a működéshez. A tankból egy mechanikus adagoló segítségével jut el a porlasztócsúcshoz. A porlasztócsúcs normális, alaphelyzetben egy kúpos cső, amiben van egy rugó, amely a belső dugattyút beleszorítja a kúpba. A dugattyú, amennyiben üzemanyag kerül bele felemelkedik, ezáltal szabad utat adva a gázolajnak, hogy a cső végén elporlasztva eljusson a hengerekbe.

A porlasztócsúcs szerepe és problémái

A porlasztócsúcsok állapota van a legnagyobb hatással a diesel motor teljesítményére. Ez számokban körülbelül annyit jelent, hogy 150 ezer kilométerenként ez cserére szorul. A hagyományos diesel rendszerek esetében a javítási költség nem kiugró. Csupán néhány tíz ezer forintos költséggel számolhatunk. Ezzel ellenben a common rail rendszerek esetében az injektor cseréje vagy javításának összege akár már több 100 ezer forintba is fájhat.

Legjellemzőbben a rugó gyengesége miatt a gázolaj szúrólángszerűen ég, és így az üzemanyag csak félig lesz elporlasztva. Ez ráadásul a dugattyú kilyukadásával fog végződni. A porlasztócsúcs meghibásodása leginkább a régebbi típusú, mechanikus adagolós gépjárművekre jellemző. A common rail rendszer megjelenésével ezt a problémát kiküszöbölték. A porlasztócsúcs szerepét a közös nyomócsöves elektronikus adagoló vette át.

A common rail jellemzői

Ezekben a rendszerekben már komoly elektronika gondoskodik a befecskendezésről. Ez azért ideális, mert a diesel motor teljesítményét és hatékonyságát tovább fokozták a fejlesztők azzal, hogy a befecskendezést több szakaszra osztották. Így a modern diesel üzemű gépjárművek esetében már elő-, fő- és utóbefecskendezés is szerepet kapott.

Az üzemanyag adagolásáról a befecskendező szelep, másképpen injektor gondoskodik. Ezek a szelepek lehetnek elektromágneses vagy piezo meghajtásúak. Maximális precíziós technológiával készülnek.

A gyártás folyamán a minőség-ellenőrzés elektronmikroszkóppal történik. Ezeknek az alkatrészeknek el kell viselniük a folyamatos nyitás és zárás okozta lökéseket, mindezt akár 2000 bar nyomás alatt is. Sőt, az injektoroknak rendkívül nagy hőmérsékleten, közvetlenül az égéstér közelében kell jól működniük.

A befecskendezett üzemanyag mennyiség változó, de akár alapjáraton vagy húzatva a motort egy emberi hajszálnál vékonyabb furaton kell a teljesítményhez elegendő üzemanyagnak a motorba jutnia.

Szerviz

Az ilyen típusú problémákra is igaz, hogy az esetek nagy többségében az időben felfedezett hibák is sokkal könnyebben és olcsóbban szervizelhetőek. Az autó generálozása során érdemes a PD-elemek felújítására és vizsgálatára is hangsúlyt fektetnünk. Az esetleges egyes alkatrészek cseréjével vagy gyári felújított alkatrészekkel megelőzheti a teljes befecskendezési rendszer cseréjét is.

 

(X)

További érdekes cikkek
Hozzászólások
Töltés...