A jutalomfalat nem elég! A szóbeli dicséret és a simi is kell a hatékony tanításhoz
A kutyák tanítása során a jutalomfalat az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy tudassuk a kutyánkkal, hogy jó munkát végzett. És hogy bármit is csinált, tegye meg újra. De ha azt szeretnénk, hogy a kutya a leghatékonyabban tanuljon, a jutalomfalat önmagában nem elég. Az ELTE kutatóinak a Scientific Reports című szaklapban megjelent új tanulmánya szerint a jutalomfalat mellett a gazditól kapott pozitív érzelmi megerősítés is nagyon fontos.
A kutatók azt vizsgálták, hogy az érzelmek hogyan befolyásolják a kutyák tanulását. Azt találták, hogy azok a kutyák, akik a jutalomfalat mellett simogatást és dicséretet is kaptak, jobban teljesítettek, mint azok, akik jutalomfalatot és enyhe dorgálást kaptak.
Tehát, a jutalomfalat mellett a kedves szavak és a dicséret fokozta a tanulási teljesítményt.
A kísérlet során a kiképzők új vezényszavakat tanítottak már ismert trükkökhöz. A kutyák magyar (az „anyanyelvük”) helyett angolul kapták a vezényszavakat. Emellett, minden kutyák két „nevelési stílusban” (irányító és megengedő) tréningeztek.
A „megengedő” tréningek során a sikeres kutyák dicséretet, simogatást és jutalomfalatokat kaptak. Az „irányító” tréningek során a sikeres kutyák jutalomfalatokat kaptak (dicséret és simogatás nélkül), a sikertelen kutyákat pedig halkan, határozott, de nem fenyegető hangon „megszidták”.
Minden egyes különálló tréning után a kutyák egy laboratóriumban szundikáltak, ahol EEG-vizsgálatot végeztek rajtuk, hogy elemezzék a memóriafunkcióikat. A teljesítményt alvás után újra megvizsgálták.
A kutatók megállapították, hogy az irányító tréningmódszer stresszt okozott a kutyáknak, és növelte az alvás mennyiségét. Különösen a megszidott kutyák mutatták azt a stresszel kapcsolatos viselkedést, hogy keresték a gazdájuk közelségét. Korábbi tanulmányok megállapították, hogy a stressz negatív hatással lehet a kutya tanulási képességére.
Minden kutya jobban teljesített az első tréning során, mint a másodikban, függetlenül az alkalmazott módszertől. A szakirodalomban jól ismert jelenség, hogy az először megtanult információ gyakran könnyebben megjegyezhető, mint az, amit később, hasonló kontextusban tanulnak meg.
Volt azonban egy különbség. Azok a kutyák, akiket először kontrolláló foglalkozásoknak, majd később megengedő foglalkozásoknak tettek ki, a második foglalkozás során sokkal nagyobb mértékű javulást mutattak. A kutatók feltételezése szerint ez azért lehet, mert a kutyák a vártnál pozitívabb képzési környezetet tapasztaltak.
Reicher Vivien, a tanulmány vezető szerzője, szerint az eredmények mind a pozitív megerősítés hatékonyságát támasztják alá. Az eredmények azt sugallják, hogy a simogatás és a dicséret jelentősen csökkentheti a tanulással járó stresszt.