Kiránduljunk kutyával! Írottkő – Kőszeg

Ezen a héten egy egészen különleges túrára hívunk Titeket, a nyugati határhoz, a Dunántúl és Burgenland legmagasabb pontjára, az Írottkőhöz. Mivel a környéken nőttem fel, gyermekkorom óta sokat kirándulok a Kőszegi hegységben, és hazalátogatva Tatyival is többször bejártuk már az itteni utakat.

Az Írottkő kilátó azonban sokáig kimaradt a túráink közül, és ez éppen a határon fekvésének köszönhető: sokáig maga a kilátó és a közvetlen környezete sem volt látogatható, mivel határövezetben feküdt. Erre persze csak azok emlékeznek, akik az 1980-as években már tudtak járni… Mindenesetre, most már szabadon túrázhatunk itt, a kilátó előtti hangulatos pihenőhelyen pedig együtt piknikezhetünk az osztrák oldal felől érkező kirándulókkal. Érvényes személyi igazolványunkat és kutyánk útlevelét azért ne hagyjuk otthon, hiszen, még ha észre sem vesszük, de át fogjuk lépni az országhatárt.

kutyabarat kutyabarát

Kényelmes, de kiadós séta vezet a Hörmann-forrásnál található felső parkolótól a kék sáv jelzésen fel egészen a kilátóig. A körülbelül két és fél kilométeres távot egy óra alatt kényelmesen meg lehet tenni, a kilátótól lefelé pedig ugyanez a táv felére rövidül időben. Ez a változat ideális túra kezdőknek is. Annak ellenére, hogy rövid a táv, bőven adódik lehetőségünk a kilátásban gyönyörködni út közben is, a kilátóba felérve pedig jutalmunk a páratlan panoráma. A felső szintről nyugat felé tekintve, tiszta időben elénk tárulnak az Alpok vonulatai: a hófödte Schneeberget és Raxot láthatjuk, kelet felé nézve szerencsés esetben a Balatont is megpillanthatjuk.

Számos lehetőség van akkor is, ha hosszabb túrával érnénk el az Írottkőt. Indulhatunk Bozsokról, ekkor a kék sávot követve haladjunk; vagy Velemből a kék L jelzésen érhetjük el a Szent Vid kápolnát, majd onnan az útjelző táblák mutatják az utat a csúcsig. Az ország távolabbi pontjáról érkezők viszont semmiképpen se hagyják ki Kőszeget, az Alpokalja ékszerdobozát. Kőszegen egy rövid sétával megtekinthetjük a Jurisich várat és a Zwingert, kideríthetjük, miért szólnak itt a harangok 11 órakor is. Egy finom kávé mellett gyönyörködhetünk a Fő teret uraló, lenyűgöző Jézus Szíve templomban, de sok más építészeti csodát is rejt a városka.

A belvárosból az Országos Kéktúra kék sáv jelzését követve juthatunk el az Írottkőre. A kezdeti szakasz, a Kálvária templom felé elég meredeken emelkedik, de aztán lankásabban haladunk majd felfelé, egészen a Hét vezérről elnevezett Hét-forráshoz, ahol felfrissülhetünk az újabb kaptató előtt. Az Óház-kilátóból visszanézhetünk Kőszegre és az alattunk elnyúló tájra. A turistaút végig jól jelzett, útjelző táblák is könnyítik a tájékozódást, egyedül a Vörös-keresztnél ütközhetünk nehézségbe, mivel itt több erdészeti út is találkozik. A Hörmann-forrást elérve jutunk az előbb leírt rövidebb útvonalra, amely egészen a kilátóig visz minket.

Akár egy utat jártok be oda-vissza, akár kombináljátok őket, szánjatok időt a nézelődésre, pihenésre. A Kőszegi-hegység rengeteg felfedeznivalót tartogat, a környező települések pedig kulturális, építészeti és gasztronómiai élményekkel várnak Titeket.